0:00
0:00
Anketa2. 10. 20149 minut

Chtěl bych Prahu, která bere své občany vážně

Předvolební anketa: Co byste chtěli, aby se ve vašem městě změnilo?

Po předvolebních reportážích z Ostravy (Pryč odsud) a Brna (Nádraží jako brzda) přibyl v novém čísle tišteného Respektu text o Praze (Nečekaný volební hit). Zároveň jsme lidem z těchto měst položili anketní otázku: Co byste chtěli, aby se ve vašem městě změnilo? Případně je tu před komunálními volbami strana či uskupení, které onu změnu nabízí? Následující odpovědi jsou z Prahy, odpovědi z Ostravy a Brna najdete v souvisejících textech:

Ondřej Šteffl Autor: David Turecký
↓ INZERCE

Ondřej Šteffl, zastánce vzdělávání pro budoucnost, ředitel společnosti Scio: Praha by mohla být světovou kulturní a vzdělávací metropolí, kde se něco děje, kam se sjíždějí zajímaví, vzdělaní a aktivní lidé z celého světa, ne proto, aby se podívali na Hrad a Karlův most, ale aby zde žili, něco zažili, něco vytvořili, studovali, učili. Nejde o velikost, jde o význam, přitažlivost. Zatím je Praha jen turisticky lákavým místem a větší aspirace nemá, nemají je politici, ale asi ani občané. Uspěl by snad někdo ve volbách s heslem: Praha multikulturním centrem nebo Přivedu do Prahy studenty z celého světa?

Ale mám i skromnější přání. Jako je streat-art, tak by mohl být street-teach. Piáno na ulici je fajn, ale škola, vzdělávaní na ulici nebo v parku by byly ještě lepší; může to být třída dětí s učitelem, ale také třída kolemjdoucích a někým, kdo chce a umí učit, a nebo skupina, co se v hospodě učí neurovědám nebo španělštinu. A pak bych z centra vystěhoval všechna auta, i ty parkující. A to většinou po Praze jezdím autem a parkuji v centru, ale všeho bych se rád vzdal a jezdil tramvají nebo chodil pěšky, za ty krásné ulice bez aut. A možná, že by se pak splnila i má předchozí přání. V programu to ovšem nikdo nemá, Piráti mají alespoň Praha svobodomyslná.

anketa jonssonova Autor: Respekt

Pavla Jonssonová, Anglo-americká vysoká škola v Praze: Paradoxně zkorumpovanou Prahu spravuje především generace šedesátých let, generace věřící ve změnu vědomí, v bod obratu ve vnímání celistvosti světa. Lidstvo se mělo odvrátit se od základního instinktu chamtivosti a touhy po moci ke kvalitě života pro všechny kolem. Logicky, protože jedinec nemůže dosáhnout štěstí sám v ostře hlídané pevnosti. Ten obrat jsme zahlédli na chviličku ve studentských ideálech listopadu 1989.

Teď se všichni shodují, že chamtivost zvítězila a momentálně s tím nelze nic udělat. Například obecně se ví o korupci policie na horní části Václavského náměstím, ale každá snaha o nápravu troskotá. Obecně ovšem ty vize existují dál: Mirek Vodrážka stále doufá, že to ještě přijde, Václav Cílek vidí hnutí, které přinese hodnotový systém založený na lásce a soucitu. Prakticky a momentálně malá seskupení skýtají naději. Zelení přes všechny problémy mají Petra Štěpánka jako kandidáta na starostu Prahy a na Praze 1 je v Zelených/Pro Jedničku Filip Pospíšil a Pavel Vandas.

06 eichler archiv R41 2012 Autor: Respekt

Patrik Eichler, novinář: Přeji si, aby pražský dopravní podnik znovu začal prodávat vlastní jízdenky. Na místě politické levice bych si to vytkl ve svém programu na první místo. Veřejná doprava je pro všechny. Má být finančně i fyzicky co možná bezbariérová. A tak není důvod, aby dopravnímu podniku někdo jiný jízdenky tiskl a někdo jiný je prodával. Pokud platí, že každý podnikatel má v ceně zakázky započítán „přiměřený zisk“, pak veřejný rozpočet na takovém out-sourcingu nutně tratí.

Přeji si vedení města, které bude stavět tramvajové trati – nejen tu od Muzea na Hlavní a Masarykovo nádraží, ale třeba i tu ze Spořilova na Jižní Město. A přeji si, aby tuto zimu v Praze nikdo neumrzl. Množství prázdných až chátrajících domů v centru hlavního města je alarmující. Domy ve veřejném vlastnictví mohou sloužit jako squaty. Hned na začátku lze říci, že je to na rok nebo na pět let. Dlouhodobě chátrající domy v soukromém vlastnictví pak musí být možné vyvlastňovat. Ochrana života stojí nad ochranou vlastnictví.

"Už v roce 2006 jsem navrhoval, abychom měli jednu vltavskou přehradou jako pojistku. Nebo půlky či třetiny všech přehrad," říká Václav Cílek. Autor: HN

Václav Cílek, geolog: V poslední době jsem byl v kolektivu lidí, kteří pracovali na management plánu Prahy, což je povinný dokument určený pro pařížské UNESCO. Jeho součástí je analýza silných a slabých stránek města. Především město Praha vyhnívá zevnitř. V historickém centru trvale žije kolem 30 tisíc lidí a každým rokem jich ubývá. Celé velké objekty jako například bývalý Albatros na Národní třídě jsou v podstatě prázdné. Myslím si, že toto vakuum bude podobně jako v Bruselu jednou zaplněno a to nejspíš utečenci z jiných zemí. Mohli by to být třebas relativně bohatí Číňané nebo Jordánci hledající bezpečnější domov. Byl bych rád, kdyby se do Prahy vrátila kultivovaná architektura správného měřítka, a ne podle mého názoru tak ošklivé kolosy, jaký vyrůstá nad stanicí metra Národní.

Praha má kromě toho podobně jako většina evropských měst dva velké problémy – dopravu a životní prostředí. Když vidím, jak v Praze každého půl roku viditelně přibývá automobilů, tak je nutné dokončit vnitřní i vnější okruh města. Podle mě to je důležitější než Blanka. Klimatické změny se projevují větším počtem tropických dní, během kterých vznikají stále horší letní (ale i zimní) inverze, kdy se ovzduší měst (týká se to i Paříže) stává jedovatým kvůli vysokým obsahům ozónu, oxidů dusíku a malých částic. Prostředí vnitřního města tak odpuzuje mladé aktivní lidi s malými dětmi. K této situaci, kterou není možné rychle napravit, došlo dlouhodobou kumulací chyb a nezájmu magistrátu o běžného člověka, který je „krví“ města. Bez něj se chod organismu zastavuje a dochází k úpadku „dobré adresy“ i cen domů a nemovitostí.

Myslím, že pro začátek je nutné začít celkovou diskuzi o dopravní koncepci města a to včetně příměstských vlaků. Praze rovněž schází něco jako „duchovní generel“ – co to má být za město a jakou bude mít budoucí identitu? Centrum by určitě mělo být o kultuře a vzdělávání, o udržení vysokých škol a několika špičkových kulturních institucích vídeňského typu. Celé město by pak mělo být dobrým, bezpečným a příjemným místem k životu. Přitom si myslím, že to není jen otázka investic, ale také soustavné práce a dobré vůle. Podobný program nabízely a nadále nabízejí snad všechna politická uskupení, ale pak vstoupí so budovy magistrátu, nakazí se Bacilem magistrensis, podlehnou transformaci osobnosti a vzpamatují se až před dalšími volbami.

David Ondráčka, Transparency International

David Ondráčka, šéf Transparency International: Chci žít ve městě s dlouhodobou promyšlenou vizí rozvoje, kulturně i rodinně přívětivém, kde moderní architektura, dostupné školky či kvalitní veřejná doprava jsou samozřejmost. K tomu však město (a hlavně jeho firmy) musí řídit skutečně politici, a ne kmotříci v pozadí se svými zájmy. Akutní je vyřešit pravomoci a financování mezi magistrátem a městskými částmi, současný systém je nepřehledný a nefunguje. Mnohé běžící kauzy však nemají snadná a dobrá řešení a kandidovat dnes do rady je trochu sebevražedná mise, ale i tak je adeptů zdá se dost. Některé strany konkrétní představy a řešení i nabízejí, ale vše je přehlušeno nevídanou smrští tupého marketingu bez programu a obrázků hlav na každém sloupu.

Podnikatel, matematik a vizionář Karel Janeček Autor: HN, Jiří Koťátko

Karel Janeček, podnikatel: Jsem přesvědčen, že by Praze, stejně jako ostatním městům a obcím, velmi prospělo, kdyby voliči volili svého primátora (či starostu) přímo. V Evropě je to běžná praxe, všechny sousední země takto volí. Přímá volba posiluje transparentnost povolebního vyjednávání, což je v době klesající volební účasti rozhodně plus. Během komunálních voleb chystám se svým týmem odzkoušet systém Demokracie 2.1, který dává voličům dvakrát více hlasů, než je mandátů. Umožní jim tak říci místo jednoho slova celou větu. V Praze se volební experiment bude týkat právě přímé volby primátora. Výsledky zveřejníme v týdnu po volbách.

Marek Vácha Autor: HN, René Volfík

Marek Vácha, kněz, teolog, přírodovědec, pedagog a spisovatel: Chtěl bych Prahu, která informuje občany o všem, co dělá, ptá se jich na názor a bere ho vážně. Prahu, která si uvědomuje, že o dobrém žití často rozhodují spíše detaily než megaprojekty. Prahu, která ví, že diskutovat s lidmi a hledat konsenzus je složité a trvá to dlouho, ale jen tak se dojde k dobrému výsledku - máloco je třeba postavit teď hned. Prahu, která si uvědomuje, že individuální automobilová doprava s sebou nese obrovské množství nákladů finančních, zdravotních i environmentálních, Prahu, která bude se věnovat minimálně se stejným zaujetím i dopravě pěší, cyklistické a samozřejmě i hromadné včetně rozvoje městské železnice. Prahu bez billboardů a všudypřítomné reklamy - je to stejná invaze do veřejného prostoru jako třeba grafitti, ale obvykle s výrazně nižší uměleckou hodnotou. Prahu, která se dokáže postarat o lidi v nouzi, která si uvědomuje hodnotu kvalitního vzdělání a kultury. Ideální koalice by mohla být mezi Hudečkovým křídlem TOP 09 a trojkoalice SZ, KDU a STAN. Kamarád Honza Trnka mi ještě napovídá volební slib bývalého reykjavického starosty Jona Gnarra z The Best Party, který chce ručníky zdarma do každé sauny – a já za sebe dodávám, že bych uvítal v ulicích více prodejních stánků se zmrzlinou…

IMG 3353 Autor: Respekt

Michal Moureček, Festka:  Snažím se jezdit po Praze na kole, je to rychlejší než auto nebo MHD a nemám problém s parkováním. Navíc mám pocit, že každé auto, které nevyjede, městu prospěje - a myslím, že lidí, kteří, volí kolo jako dopravní prostředek každým rokem neustále přibývá; nejen kvůli ekonomické stránce věci. Každé volby jsou cyklostezky silným tématem pro řadu stran. Bohužel po volbách je starost o cyklisty svěřena někomu, kdo pravděpodobně na kole do práce nikdy nejel. Přál bych si, aby na radnice městských částí kandidovali lidé, kteří rozumějí postům, o které usilují. Aby to byli lidé, kteří znají skutečné problémy, jež město potřebuje řešit. Možná by to zabránilo excesům typu zákazu průjezdu Kampou na kole a Praha by se konečně snažila řešit a podporovat cyklistiku tak jako řada jiných evropských měst.

---

Napište nám do diskuze zde či na sociálních sítích, co by se v Praze mělo změnit. Nejzajímavější odpovědi zveřejníme.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].