0:00
0:00
Analýza2. 12. 20093 minuty

Sen na pokračování

Vysnila si sen a ten ne a ne končit. Debutové album skotského ošklivého kačátka Susan Boyleové „I Dreamed a Dream“ láme komerční rekordy. Jen ve Velké Británii se jej prodalo za prvních sedm dní 410 tisíc, což z něj dělá ve výsledku nejúspěšnější debutové album ženské interpretky v historii na ostrovech.

Osmačtyřicetiletá nezaměstnaná Skotka se stala globální celebritou letos v dubnu po svém dokonale sestříhaném klipu ze soutěže Britain´s Got Talent, který přinesl divákům vděčnou variaci na pohádkový mýtus o nepolíbené Šípkové Růžence. Blesková proměna neatraktivní ženy v nepadnoucím oblečení a s příšerným účesem při pódiovém přednesu árie z Bídníků na slavici se zlatem v hrdle dojala v průběhu pár dní díky YouTube desítky milionů diváků. Její úspěch pramenil z toho, že lidé mají dost kultu krásy a mládí – s fyzickou či věkovou diskriminací se lze koneckonců setkat v běžném životě třeba při pracovních pohovorech. A také proto, že diváci se podvědomě s nedokonalými soutěžícími v reality shows identifikují a tajně si představují, jaké by to bylo stát na jejich místě.

Boyleové mnozí nevěřili. Po vzedmutí zájmu o svou osobu na jaře nervově zkolabovala a mohlo se zdát, že si svých patnáct minut slávy už vybrala. Publikum ale stále zajímá. Superúspěšné album složené z coververzí (například Wild Horses od Rolling Stones) přitom recenzenti označují jako celkem vhodný a vkus neurážející vánoční dárek pro mámy. Průzkumy ukázaly očekávanou věc – desku si z velké většiny koupili zájemci a zájemkyně z věkové skupiny nad třicet let, tedy lidé, kteří si obecně tolik netykají s informačními technologiemi a nemají příliš zkušeností s pirátským stahováním hudby.

Veliký zájem je i o merchandisingové produkty spojené s osobou nepravděpodobné pěvecké hvězdy. Potisky s motivy Susan Boyleové jde na internetu koupit na různých výrobcích: třeba na sprchových závěsech, spodním prádle, dudlících nebo magnetech na ledničky. Mezi nejbizarnější nabídky ke koupi na aukci e-bay pak patří třeba trička pro psy s logem “Když zpívá Susan, obklopuje tě krása“.

↓ INZERCE

Nic z toho ovšem neseženete na oficiálním serveru skotské zpěvačky. Odhady v britských médiích tipují sumu z nelicencovaného prodeje boyleovských memorabilií na pět milionů liber za rok. Mluvčí labelu HMV, který desku vydal, se k tomu vyjádřil v tom smyslu, že kdyby prodali práva na merchandising, nebo se začali angažovat přímo ve výrobě podobných upomínkových předmětů, byli by podle něj brzy obviněni z toho, že se snaží cynicky vytěžit hvězdičku z reality show do poslední libry, než nadobro zapadne. Zatímco podle nich má Boyleová našlápnuto k dlouhodobě udržitelné kariéře a nemusí si pomáhat výdělky z legračních suvenýrů.

Tak velký úspěch aktuálního alba naznačuje, že to není vůbec vyloučeno. Barometrem by k tomu mohla být třeba i skutečnost, že se Boyleová už stačila objevit jako charakter v seriálech Simpsonovi a South Park. Mih slavných osobností v těchto animovaných kultovních sériích slouží většinou jako dobrý lakmusový papírek ukazující, kdo se do proměnlivé popkulturní krajiny vryl trvalejším písmem.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].