Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Agenda

Nová mapa ukázala, jak výrazně chudoba kazí dětem výsledky ve škole

Rozdíly jsou propastné, varuje tým výzkumníků kolem sociologa Daniela Prokopa

Ilustrační foto • Autor: Matěj Stránský
Ilustrační foto • Autor: Matěj Stránský

Chudoba výrazně snižuje šance dětí dostat se ke kvalitnímu vzdělávání. Tam, kde rodiny musí víc řešit exekuce, bytovou nouzi nebo nezaměstnanost, jdou výsledky ve školách výrazně dolů. V nejslabších regionech kvůli tomu pětkrát víc školáků propadá a čtyřikrát víc dětí nedokončí základní školu.

Ukazují to data, která shromáždil tým analytiků kolem sociologa Dana Prokopa v novém projektu Mapa vzdělávání. „Úspěch ve vzdělávání u nás stále záleží nejvíc na tom, jak se narodíte,“ uvedl k výsledkům Prokop s tím, že rozdíly na startovní čáře i ve vzdělávacích výsledcích jsou v Česku abnormálně velké.

Vzdělávací úspěch a neúspěch se v mapě měří nově vytvořeným „indexem vzdělávacích problémů“ vypočítaným z tří datových zdrojů: podle toho, jak kde děti na škole propadají, jak častá je absence na hodinách a kolik dětí základní školu nedokončí. Vstupní data pocházejí od České školní inspekce. Index vyšel nejhůř podle očekávání v chudších regionech na Ústecku a Karlovarsku, ale i v některých oblastech jiných, bohatších krajů. Data ukazují, že řešit kraje jako celky nedává velký smysl, protože uvnitř krajů – jak uvádějí autoři výzkumu – „existují naprosto odlišné vzdělávací světy“.

Trojsložkový index se podle očekávání vyvíjel hůř tam, kde jsou častější sociální problémy. V datech je jasně vidět, že špatné vzdělávací výsledky jdou ruku v ruce s počtem exekucí a případů bytové nouze. „Za vzdělávací neúspěšnost v regionech může především tento typ chudoby, protože děti stresuje, ničí jejich vzdělávací aspirace a likviduje sociální a kulturní kapitál rodičů,“ uvádějí autoři.


window.addEventListener("message",function(a){if(void 0!==a.data["mapavzdelavanicz-embed-height"])for(var e in a.data["mapavzdelavanicz-embed-height"])if("mapa-vzdelavacich-problemu"==e){var d=document.querySelector("#mapavzdelavanicz-mapa-vzdelavacich-problemu");d&&(d.style.height=a.data["mapavzdelavanicz-embed-height"][e]+"px")}});

Propadání, absence a předčasné odchody ze základních škol hodně souvisí s celkovou socioekonomickou situací regionu danou nezaměstnaností a úrovní vzdělanosti. Podrobnější mapy ale ukazují, že i v chudších regionech si někde vedou velmi dobře (Kadaň, Krnov), naopak jinde jsou výsledky překvapivě špatné (Klatovy, Neratovice, Přelouč). Určující je, jak se kde daří „rozvíjet potenciál znevýhodněných dětí“ - což závisí na pestré škále předpokladů, jako je kvalita konkrétních učitelů, předškolní výuka nebo dostupnost a práce dětských psychologů.

Také se ukazuje, že stávající vzdělávací systém není nastaven na to, aby se rozdíly v kvalitě vzdělávání zmenšovaly a slabší regiony byly z nouze vytahovány. Hodně to souvisí s rozdělováním peněz. „Školy v obcích s vysokou destabilizující chudobou mají od státu paradoxně nižší podporu než bohaté regiony,“ varují autoři průzkumu, jehož hloubka a podrobnost je co do měření rozdílů ve školství ojedinělá.


window.addEventListener("message",function(a){if(void 0!==a.data["mapavzdelavanicz-embed-height"])for(var e in a.data["mapavzdelavanicz-embed-height"])if("mapa-socioekonomickeho-znevyhodneni"==e){var d=document.querySelector("#mapavzdelavanicz-mapa-socioekonomickeho-znevyhodneni");d&&(d.style.height=a.data["mapavzdelavanicz-embed-height"][e]+"px")}});

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].