Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda, Kultura

Diváci by byli, ale filmy nejsou

Kina po týdnu promítání čekají hlavně na novinky

Zátopek • Autor: Lucky Man Films / Dušan Martinček
Zátopek • Autor: Lucky Man Films / Dušan Martinček

Minulý týden začala znovu promítat česká kina. Největším tématem jejich znovuotevření po dvou měsících sociálního distancování přitom bylo, jestli se budou chtít diváci do uzavřených veřejných prostor a na hromadné projekce vracet. Ukázalo se ale, že větším problémem než nezájem diváků jsou chybějící novinky, které distributoři zatím nepustili do kin. Premiéru odsunuli u některých českých titulů, ale i atraktivních hollywoodských velkofilmů. „Nejsou filmy, není na co chodit,“ shrnuje situaci lapidárně ředitel brněnského univerzitního kina Scala Radek Pernica, kam přišlo průměrně na představení třicet pět diváků.

Program kin logicky tvoří aktuálně hlavně snímky, které do nich dorazily před začátkem nouzového stavu. Pandemie přerušila jejich distribuci a teď se nadechují k pokračování distribučního života. Mezi nimi podle kinařů jednoznačně co do diváckého zájmu vede dokument V síti Barbory Chaloupkové a Víta Klusáka, na který před zavřením kin dorazilo za premiérový víkend rekordních 111 tisíc diváků a celkově pak přes čtvrt milionu – což jsou čísla srovnatelná s návštěvností komerčních hraných filmů. Do brněnské Scaly na dokument po jeho znovuuvedení přišel maximální možný počet diváků. „Kapacitu sto diváků se nám na tenhle film podařilo naplnit,“ říká Pernica, který je s návštěvností starších titulů obecně spokojený.

Dokument o sexuálních predátorech na internetu nejvíce táhne i v brněnském kině Art, kde se celkově podařilo několikrát vyprodat možnou kapacitu, stejně tak v multiplexu Cinestar nebo v pražském Aeru. „Rozhodně ale neplatí, že je V síti neochvějnou jistotou, jak ukázal právě víkend, kdy kinům konkurovalo pěkné počasí nebo chuť lidí vyrazit z Prahy,“ říká ředitel Aera Jiří Flígl, podle kterého se nejvíce chodilo ve středu a nejméně v sobotu. Druhým nejúspěšnějším titulem byla v Aeru meta-gangsterka Gentlemani, na kterou přišlo přes šedesát lidí, což je podle Flígla číslo až překvapující.

Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku není ale podle kinařů situace nijak katastrofální. „U starších titulů je to relativně dobré, ale chybí aktuální hitovky,“ vysvětluje rovněž Flígl, „změna tak není tolik v chování diváků, ale v tom, na co by mohli chodit.“ Také podle Pernici lidé chodí úměrně situaci, aktuálním omezením a slabé nabídce filmů. „Květen je každý rok hodně slabý měsíc a ten letošní je ještě o polovinu slabší,“ dodává.

Kinaři čekají, co s návštěvností udělá druhá polovina května a pár nových filmů – do kin přijde psychologické drama o návratu do života po konci druhé světové války Vysoká dívka oceněné za režii v canneské sekci Un certain regard, nebo adaptace romantické novely Jane Austen Emma.

Výhledově by silnější měly být červen a červenec, kdy se do kin chystá několik premiér, od nichž si producenti, distributoři i mnozí kinaři slibují slušný divácký zájem. Komedie Bourák Ondřeje Trojana má premiéru 11. června, dokument o populárním československém zpěvákovi Miro Žbirkovi nazvaný Meky přijde do kin začátkem července.

Podle plánu premiér mají pak distributoři největší důvěru až v srpen, kdy už by smělo podle prognóz do kinosálů podstatně více lidí, než je aktuální stovka. Právě v srpnu by se v kinech měla objevit komiksová adaptace Wonder Woman 1984, odložený Šarlatán s Ivanem Trojanem v hlavní roli léčitele Jana Mikoláška nebo životopisný Zátopek Davida Ondříčka.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].