Zítra bude líp
Rychlý pokrok technologií otevírá nebývalé možnosti, a navíc jsou tu odvážní vizionáři
Zatímco se velká část světa strachuje o budoucnost, mezi technologickou elitou ve Spojených státech panují téměř závody ve smělých myšlenkách a nápadech, do kterých se zároveň investují miliardy vlastnoručně vydělaných dolarů.
„Někteří experti tvrdí, že jsme se ocitli ve vzácné chvíli technologického vývoje lidstva, kdy se donedávna nepředstavitelné úspěchy stanou v podstatě rutinní záležitostí a způsobí, že neomezené ambice a finanční prostředky dnešních superbohatých technokratů zanechají trvalou stopu na vývoji lidstva,“ popsal vloni situaci jindy poměrně střízlivý deník Financial Times.
"Vytvořil jsem si vlastní pravidlo: Když se něco může pokazit, tak to sprav.“
Zakladatel firmy Amazon Jeff Bezos vyvíjí vlastní kosmický program. Sergey Brin, spoluzakladatel Googlu, stojí za nedávným prvním „umělým masem“ neboli hamburgerem ze zkumavky. Elon Musk, zakladatel firmy PayPal, rozjíždí projekt soukromého letu na Mars poté, co vyslal první soukromé kosmické plavidlo k Mezinárodní kosmické stanici a založil firmu Tesla, která vyvíjí elektrické automobily.
Google staví roboty a konstruuje automobil, jenž nepotřebuje řidiče. Amazon chystá doručování zásilek pomocí bezpilotních dronů; změnu, která by v širším měřítku mohla značně prospět v odlehlých částech zeměkoule, kde chybí nákladná pozemní infrastruktura.
„Moje základní filozofie zní: Vytvořme si sami budoucnost, jakou bychom chtěli mít,“ říká Peter Diamandis, který patří k lidem, podle nichž budoucnost spíše než pochmurnou krajinu připomíná právě kultovní seriál Star Trek. Dvaapadesátiletý muž patří mezi nejextravagantnější vizionáře a byznysmeny současnosti. Specializuje se na projekty, které většina lidí považuje na nerealizovatelné. Díky jeho projektu Zero Gravity mohl například téměř úplně ochrnutý vědec Stephen Hawking stejně jako 12 tisíc dalších zájemců zažít na vlastní kůži ve speciálně upraveném dopravním letadle stav beztíže.
„Kdysi jsem poprvé spatřil plakátek s tzv. Murphyho zákonem, který říká, že ,co se může pokazit, také se pokazí‘,“ pokračuje v rozhovoru Diamandis. „Přišlo mi to směšné a vytvořil jsem si vlastní pravidlo: Když se něco může pokazit, tak to sprav.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].