Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Z nového čísla

Tomáš Bella: Vydavatelé musí experimentovat a uvažovat o čtenářích jako o klientech

Pokud nemá seriózní tisk zaniknout, čtenáři se musí naučit za kvalitní novinařinu platit i na internetu

Tomáš Bella
Tomáš Bella • Autor: Milan Jaroš

Noviny zažily v posledních deseti letech dvě velké rány. První byla nástup internetu, který vytlačuje papírové noviny. Druhá byla dramatický pád příjmů z inzerce, když vydavatelé doufali, že přejde z papírových novin na jejich webové verze, ale to se neděje, protože inzerce se přelévá do Googlu, Facebooku a podobných služeb. Platící čtenáři se tak stávají pro vydavatele stále důležitějšími zdroji příjmů.

Zástupce šéfredaktora slovenského deníku SME Tomáš Bella v roce 2011 založil firmu Piano Media, která pomáhá vydavatelům zavádět placení obsahu digitálních verzí novin. Společnost se nedávným spojením s americkou společností Press+ stala globálním lídrem v know-how, jež se týká zpoplatňování internetového obsahu. V novém vydání týdeníku Respekt najdete s Tomášem Bellou velký rozhovor, z něhož vám nyní přinášíme ukázku:

Papírové noviny prožívají dramatický pád. Existuje úspěšný příklad jejich přechodu do digitální formy?

V zásadě jde o to, že kromě poklesu nákladu papírových novin prudce klesá inzerce a naděje, že inzerce, tedy příjmy pro noviny, se ve výrazné míře přesune na jejich webové stránky, se nenaplňuje. Jedinou možností je tedy zvýšit příjmy z prodeje novin – i v jejich digitální podobě. Zatím se o to relativně úspěšně pokouší americký deník The New York Times. Před deseti lety byly jejich příjmy z prodeje novin jen 25 procent z celkových příjmů, protože většinu tvořila inzerce, dnes je to přes 50 procent, což je docela slušný úspěch, ale stále to nestačí. V každém případě je důležitou změnou to, že pro noviny začali být mnohem důležitější jejich čtenáři než inzertní klienti. A to je dobře.

Jak je na tom deník SME, kde jste zástupcem šéfredaktora?

Jdeme podobnou cestou jako NYT a máme také solidní výsledky, protože jsme začali velice brzy. Díky platebnímu systému Piano máme docela rychlý nárůst platících čtenářů na internetu, a pokud to takto půjde dál, je šance, že platící čtenáři jednou nahradí výpadek příjmů z inzerce. Mnoho médií i ve světě ale možná už nebude mít dost času pro tuto změnu, protože s ní začala pozdě nebo nemají dost obsahu, za který by byl někdo ochoten zaplatit.


Kde je problém? Čtenáři nejsou připraveni platit na internetu za obsah novin?

To je jedna část problému, druhá je technická. Mnoho novin není technologicky připraveno zavést placení svého obsahu na webu. Vydavatelé novin nebyli zvyklí uvažovat o svých čtenářích tak, jako to dělá například obchodní řetězec Tesco, který celá léta sleduje zvyky svých klientů a přizpůsobuje se jim tak, aby jim co nejvíce ulehčil nakupování. Noviny byly zvyklé dělat byznys s několika velkými inzerenty, ale teď mají najednou vycházet vstříc velkému počtu klientů, jimiž jsou jejich čtenáři.

Kdyby měli všichni chytré telefony od Applu, byl by problém v podstatě vyřešen.

Tweetni to

Piano vám umožňuje analyzovat chování čtenářů ve velkých množstvích. Co jste se dozvěděli o lidech a překvapilo vás to?

Překvapilo mě, že lidé se na internetu chovají jinak, než jsme si dlouho mysleli. Čtou například dlouhé články, což by podle původních předpokladů neměli dělat. Překvapilo mě také, jak se z vášnivých odpůrců placení za texty na webu stali jeho vášniví obhájci. Tento fenomén znají obchodníci: když už něco vlastním, nechci se toho vzdát. Proto je klíčovým úkolem přesvědčit čtenáře aspoň jednou, aby zaplatil za obsah na webu. V tom okamžiku už je ochoten platit i dál a stane se obhájcem této praxe. 

Je utopická představa, že jednoho dne budu moct číst za jediné předplatné od Piana několik světových novin a týdeníků, které si nyní musím předplácet zvlášť?

Já doufám, že to není utopie. Mělo by se to jednou podařit, taková by měla být logika kapitalismu, protože tak by to vyhovovalo většině zákazníků. V této době jdou obrovské miliardy do technologického vývoje plateb a probíhá velký boj o to, kdo bude v této soutěži vítězem. Je jasné, že spousta čtenářů by si noviny na webu kupovala, kdyby to bylo jednodušší. Je tudíž jasné, že je to velká příležitost a možnost vydělat velké peníze. Takže možná nás nakonec zachrání technologický vývoj.

titulka kindle
titulka kindle • Autor: Respekt
Celý rozhovor s Tomášem Bellou o budoucnosti novin v digitální éře najdete v Respektu 39/2014 (od pondělí na stáncích, už nyní pro iOS, tablety AndroidKindle). Odpovídá v něm mj. na otázky:

• Přežijí papírové noviny? A co nám hrozí, pokud ne? 
• Proč se Piano nepodařilo zavést v Česku? Za co jsou předplatitelé Piana ochotni platit?
• Lze s úspěšnými modely placeného obsahu jako má NYT či The Economist uspět na malém trhu?
• Proč se v česko-slovenském prostředí nedaří zkrotit internetové diskuze?

 

Reklama
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte