0:00
0:00
Z nového čísla2. 6. 20122 minuty

Starý lev nazouvá botasky

Infuze od Warnerů: Tata Bojs a Michal Máka
Autor: ČTK

Když loni v létě vydala skupina Tata Bojs album Ležatá osmička u Supraphonu, publikum mladší a střední generace mohlo být překvapené, že tato firma ještě vůbec existuje. Desky, jež označuje logo lva s lyrou, totiž měli spjaté spíš se zaprášenou rodičovskou sbírkou vinylů než s aktuální tvorbou. Přitom právě v souvislosti s ní je o někdejším socialistickém monopolu v posledních sezonách čím dál víc slyšet.

Ve světle dramatických otřesů, které hudební byznys ve třetím tisíciletí prodělává, jde Supraphon na tuzemské scéně opačnou cestou než jeho nadnárodní konkurenti. Ti tu postupně zavírají zastoupení a těžko se jim lze divit: nikdy se primárně nesoustředili na česká jména. Právě ona jsou ale v době globálního stahování tím, za co jsou místní konzumenti ještě ochotní zaplatit. A Supraphon k nim má navíc zlaté vejce v podobě archivu. Je to typický úkaz na postkomunistickém malém trhu, jemuž se nevyhnulo zalíbení v nostalgii: stačí inteligentní práce s archivem a prodej je zaručen. Na cestu z éry zapomnění do pozice nejvýznamnějšího vydavatele české hudby je však přece jen potřeba něco navíc. Především schopnost investovat do jmen, která mají do archivu ještě hodně daleko.

↓ INZERCE

Cenný kapitál

Nabízí výpravné reedice letitých titulů, iniciuje comeback svých stálic, jako je Hana Hegerová či Václav Neckář. Zároveň už ale začal sloužit i coby jedno z posledních útočišť pro zavedené polistopadové interprety. Pokud si nyní kapela nechce vydávat desku sama, vedle několika malých vydavatelství jí dnes jsou schopni nabídnout stoprocentní servis pouze u českého Supraphonu nebo nadnárodního Universalu. Ostatní globální koncerny investice do lokálních kapel vzdaly.

Kromě Tata Bojs se tak pod křídla Supraphonu nově uchýlili Tonya Graves, Buty či Aneta Langerová. Vše nasvědčuje tomu, že podnik pomalu mění sebepojetí, podobně jako před ním třeba firmy Kofola nebo Botas. Postupně se hlásí k tomu lepšímu, co lze z minulosti vytáhnout, a vymýšlí způsoby, jak napojit koncepci klasického vydavatelského domu na 21. století.

banner_Respekt_zamcene.png
Autor: Respekt
banner_Respekt_zamcene.png
banner_Respekt_zamcene.png Autor: Respekt

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].