cesko.nemecko_vztahy04.jpg
cesko.nemecko_vztahy04.jpg • Autor: Globe Media / Reuters

Ve Světovém autě roku byl vloni také kousek Krušných hor. Model Volkswagenu Polo, který si ocenění odvezl z newyorského autosalonu, má totiž zamykací systémy a dveřní výztuhy z osmitisícového Nejdku na Karlovarsku. Vyrábí je firma WITTE Automotive, pro region klíčová firma – jen Sokolovská uhelná v Karlovarském kraji zaměstnává více lidí.

WITTE Automotive byla v posledních dvou letech vydána napospas globální ekonomice, stejně jako desítky podobných podniků v celém Česku. Během světové krize klesl prodej německých aut a opadl tím i zájem o práci více než 1200 zaměstnanců podkrušnohorské fabriky. Její zisk v roce 2009 klesl o více než polovinu a firma musela v důsledku recese propustit přes stovku pracovníků. V minulých šesti měsících si ale v Nejdku mohli oddechnout. A to především díky touze Číňanů pořídit si svůj první vůz.

Nejdecká továrna totiž prodává dvě třetiny své produkce do nedalekého Německa. Zdraví firmy tak přímo závisí na kondici tamních odběratelů, která je letos překvapivě dobrá. Prodej aut skupiny Volkswagen Group letos stoupl o pětinu, daří se jí zvláště v Číně, kde prodej v prvním pololetí vzrostl o 46 procent. Podobně povzbudivé statistiky přicházejí i z jiných německých automobilek a tržby ve WITTE Automotive se díky jejich úspěchu meziročně zvýšily o desítky procent a práci znovu získalo 150 lidí, přednostně vloni propuštění zaměstnanci.

Podobně jako podkrušnohorská fabrika, jen ve větším měřítku, přitom funguje celá česká ekonomika, jejíž závislost na Německu je dnes zřetelnější než kdy
dříve.

Jednostranná závislost
Je to poměrně běžný proces. Čeští subdodavatelé do Německa vyváží hlavně polotovary, součásti německých produktů nebo technologických celků, které pak z Německa putují na rychle se rozvíjející trhy do Číny, Indie, Brazílie. I vaše nová velkoplošná televize „Made in China“ v sobě proto možná obsahuje kus Česka. V továrně na východočínském pobřeží byla možná smontována na lince vyrobené německou firmou, jejíž část dodaly české podniky. Německé firmy jsou v tomto smyslu jakýmsi prostředníkem mezi českou kotlinou a globálním trhem. Tento prostředník pro nás ještě nikdy nebyl tak důležitý jako dnes.

„Jen pokračující růst vývozu může udržet naše křehké oživení v chodu. Export je hlavním a prakticky jediným motorem českého růstu,“ tvrdí například Jan Bureš, hlavní ekonom Poštovní spořitelny. Křehkým oživením Bureš míní mírný hospodářský růst v minulých třech čtvrtletích, podle pátečních statistik ekonomika meziročně posílila o 2,2 procenta. Roste i průmyslová výroba a zahraniční obchod a všechny tyto statistiky svádí k závěru, že hospodářská krize je už pomalu zažehnána. Za optimistické ekonomické statistiky uplynulých týdnů – stejně jako v úvodu zmíněná podkrušnohorská dodavatelská firma WITTE Automotive – vděčíme hlavně prudkému oživení německé ekonomiky, kam putuje více než třetina českého exportu.

 

Pokračování textu najdete v Respektu 33/2010, který vychází v pondělí 16. srpna.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Tomáš Lindner

redaktor, zahraničí

lindner tomas
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1654

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte