Překročit Rubikon
Nálepky smířlivého pohledu na naši národní mentalitu se Jan Hřebejk sám rozhodl zbavit.
Kdo má Jana Hřebejka zafixovaného jako autora zlidovělých nostalgických komedií podle knížek Petra Šabacha, bude překvapený jeho novým filmem Nevinnost. Nenajdete v něm jediný odlehčený tón. Jeho hrdinou je vážený lékař v podání Ondřeje Vetchého: ten je zatčen kvůli podezření z pohlavního zneužití své nezletilé pacientky. Podobně jako v předchozí Kawasakiho růži (2009) zkoumá scénář Petra Jarchovského, jak vážné obvinění zasahuje do mikrokosmu vztahů rozvětvené rodiny.
Ve vinném baru Bokovka, kterému se jako jeden z šesti spřátelených podílníků stará o PR, vypráví třiačtyřicetiletý režisér, jak se ono zvážnění promítlo do atmosféry na place. Ochota lidí za film dýchat byla prý neuvěřitelná. Kameraman Martin Šácha se mu v průběhu natáčení například svěřil, že se poznává v postavě Lídy, již ve filmu představuje Aňa Geislerová. Ta zase do scénáře přispěla vlastními deníkovými zápisky z puberty. Osobní vklad štábu a herců Hřebejka nenechává chladným: „Uvědomil jsem si, že mou ambicí nemůže být svými filmy jen bavit. Už proto, že natáčení je často niterná vivisekce lidí, kteří na filmu dělají.“
Až průběh natáčení koneckonců inspiroval Hřebejka k pointě temného psychologického thrilleru, v němž osud nakonec najde způsob, jak potrestat viníka. Překvapivý závěr nezapře fatalistické vidění světa jeho nejoblíbenějšího tvůrce Woodyho Allena. „Je to trochu ve stylu Match Pointu,“ uznává režisér, jehož náklonnost k Allenovi demonstrují už od mládí výrazné kulaté brýle s tlustými obroučkami, které si při hovoru často posouvá na nose.
Celý portrét režiséra Jana Hřebejka si můžete přečíst v novém čísle Respektu, které vyjde v pondělí 17. 1. 2011.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].