0:00
0:00
Z nového čísla6. 8. 20103 minuty

Mission Possible

Filmové pobídky posouvají Česko do centra evropského filmového průmyslu

Režisér sedí v pizzerii a s kalným pohledem visí na producentce, která naproti němu telefonuje. „Tak nám to nedali,“ hlesne poté, co zavěsí. „Ale bylo to těsně: šest ku pěti.“ Její spolustolovník se neubrání sebelítostivé etudě: hraný film o životě a kauzách jednoho bývalého českého vicepremiéra přišel díky odmítnuté žádosti o grant o šanci na realizaci. O jeho bytí a nebytí rozhodoval právě příspěvek od Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie.

Scéna z nového filmu Roberta Sedláčka Největší z Čechů je sice fiktivní, ale Sedláček při jejím psaní vycházel z vlastní zkušenosti. Rozpracovaný projekt o Jiřím Čunkovi nedostal u fondu zelenou a skončil v šuplíku. Natočil místo toho posmutnělou komedii o režisérovi, který sleví ze svých ambic a za peníze soukromého pivovaru vezme zakázku na propagační dokument o pelhřimovské agentuře rekordů a kuriozit. Je docela příznačné, že se Sedláček, který se ve svých dosavadních filmech vždy drží ducha doby, rozhodl natočit film o penězích ve filmové branži. Respektive o jejich absenci.

Na příkladu filmu, který nevznikl, je ale zároveň možné ukázat, jaké další cesty k penězům se kromě obligátních žádostí o granty v poslední době v Česku vynořily. V sektoru tohoto významného průmyslového odvětví, který dává práci tisícům lidí, se v poslední době věci konečně začaly hýbat k lepšímu. Nedávno spuštěný program filmových pobídek a změna přístupu k podpoře koprodukčních projektů českým filmařům zcela jistě pomohou. Především nás ale na evropském poli představí jako důvěryhodného evropského partnera.

↓ INZERCE

Tome, vrať se
Pokud by Sedláček nyní chtěl natočit příběh bývalého šéfa KDU-ČSL Jiřího Čunka, mohl by se po neúspěchu u grantové komise přihlásit o dotaci v programu na podporu filmového průmyslu. Ten posvětili v červnu úředníci v Bruselu. Nabízí filmovým štábům z celého světa nárok na kompenzaci až pětiny nákladů utracených na území České republiky. Dává přitom šanci uplatnit nárok na dotaci nejen zahraničním štábům (zastupovaným českými koproducenty), ale právě i tuzemským filmařům.

Je tu samozřejmě několik háčků. Dolní hranice pro spoluúčast je 15 milionů korun. Snímky také musejí projít posouzením před pětičlennou radou, v níž sedí odborníci z branže v čele s rektorem AMU Ivem Mathé. Ti podle tzv. kulturního testu mimo jiné rozhodují, zda má projekt potřebné kvality a zda má nějaký vztah k evropské kultuře.

Celý článek najdete v Respektu 32/2010


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].