0:00
0:00
Literatura15. 6. 20255 minut

Když jsme vyváželi mezihvězdný hluk

Příběh shoegazeových kapel jako ukázka jiného psaní o hudbě

Něžné či ezoterické vokály, jež se vynořují zpoza hlukových stěn vytvářených kytarami, které vazbí a jejichž rozmlžený zvuk si hledá cestu desítkou krabiček a pedálů. Psychedelie, která se už neupíná ke světu kolem a jeho vylepšování, ale noří se dovnitř.

Do „já“ vytrženého ze světa, který je rvavý i uřvaný, raně devadesátkový. Proto pohled sklouzává přes nízko zavěšenou kytaru na špičky bot. Žádná sebepředvádivá sóla ani hecování publika. Jsem jen já a zvuk. Shoegaze neboli zírání na botu jako hudební žánr.

Ve své nové knize o něm píše hudební novinář (a mediální vědec) Miloš Hroch. Koncerty skupin Toyen, Ecstasy of St. Theresa, Naked Souls, Here a Sebastians nezažil, neslyšel je hrát z Radia 1, byl tehdy ve věku předškolním. Nyní podnikl jakousi kulturní archeologii: z dochovaných stop zrekonstruoval příběh, který je vzácný, ba jedinečný. 

↓ INZERCE

My u toho byli

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc