Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Dělníci kultury

Umělé inteligenci se podařil další husarský kousek. Poté co dokázala, že může při nahrávání audioknih nahradit lidské herce nebo že dokáže malovat ještě muchovštěji, než to uměl Alfons Mucha, se pustila na pole kunsthistorie. Díky technologii rozpoznávání obličejů výzkumníci z Nottinghamské a Bradfordské univerzity objevili dosud neznámý obraz renesančního mistra Raffaela Santiho.

Tak to alespoň popisují některá světová média. Příběh je ale komplikovanější. Už dlouhá desetiletí se totiž odborníci přou o to, kdo namaloval obraz známý jako de Brécy Tondo, který si v roce 1981 koupil sběratel George Lester Winward. I laikovi musí být povědomý: výjev s Madonou držící v náručí malého Krista je k nerozeznání podobný stejné scéně z kultovní Raffaelovy Sixtinské madony, kterou uchovává obrazárna starých mistrů v drážďanském Zwingeru a kterou celosvětově proslavili dva znudění baculatí andílci podpírající si brady pod jejíma nohama (a také fakt, že ji Rudá armáda po dobytí Berlína odvezla na deset let do Ruska jako válečnou kořist).

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 55 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].