Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Sbírku jako na Martínka by bylo těžké zopakovat

Něco nebývalého. (Zatloukalovi)
Něco nebývalého. (Zatloukalovi)

Když rodina Zatloukalových letos v srpnu na platformě Donio založila dobročinnou sbírku s cílem vybrat 100 milionů pro svého dvouletého syna Martínka na léčbu vzácné nemoci AADC syndrom, byl zakladatel aplikace David Procházka skeptický. Příběh rodičů, kterým pojišťovna odmítla proplatit drahý lék, byl sice dojemný, ale částka byla ve srovnání s předchozími obdobnými sbírkami obrovská. Dosavadním rekordem byla kampaň na nákup plicních ventilátorů během covidu, kde se povedlo vybrat 14 milionů; nyní rodiče potřebovali takřka desetinásobek.

První měsíc se zdálo, že obavy byly namístě, vybralo se sotva osm milionů. Ale v posledním zářijovém týdnu se stalo něco nebývalého – za pět dní částka vyskočila na 142 milionů. „Je to neuvěřitelné, něco takového jsme nezažili,“ říká Procházka. Bezprecedentní úspěch vyvolává kromě radosti ze solidarity a diskuse nad zdravotním systémem i „marketingové“ otázky. Je možné takový úspěch zopakovat? Jak se taková kampaň dělá? A kdo má vůbec šanci s ní uspět?

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].