Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Dělníci kultury

Před bezmála osmdesáti lety se italský výtvarník Lucio Fontana pustil do Prostorového konceptu. Cyklu, v němž skrz naskrz prořezával svá jednobarevná malířská plátna, čímž se stala součástí obrazu i jejich zadní, dírou jen tušená strana. Vznikly tím jakési časoprostorové škvíry, skrz které mohli (a dodnes mohou) diváci díky stržení hranice mezi malbou a sochařstvím vstoupit do neznámých končin autorovy, a hlavně své vlastní imaginace. V dějinách umění to byl radikální novátorský krok, který se dá, co se týče rozšiřování našeho vnímání výtvarných děl a vůbec okolní skutečnosti, směle srovnat s tím, když Ukrajinec Kazimir Malevič v roce 1915 namaloval Černý čtverec nebo když o dva roky později Francouz Marcel Duchamp vystavil slavnou pisoárovou Fontánu.

Jeden z Prostorových konceptů z roku 1960 dnes visí ve stálé expozici newyorského MoMA. Vertikálně proříznuté plátno zde minulý týden uviděl náš někdejší velvyslanec v USA Petr Kolář, když doprovázel do New Yorku prezidenta Petra Pavla na Valné shromáždění OSN. Když chtěl Kolář na sociálních sítích sdílet své zážitky z muzea, vybral si právě Fontanovo dílo a jeho snímek doprovodil komentářem: „Tohle se mi taky jednou stalo, když jsem s nožem v ruce upadl na koženou sedačku. Malér. Pardon, umění…“

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].