Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

V Německu začala platit jízdenka, která má obyvatele přimět cestovat vlakem

Cestující v Německu si od počátku května mohou koupit jednu z nejvýhodnějších jízdenek na veřejnou dopravu na světě. Držitel takzvané Deutschlandkarte může neomezeně cestovat vlakem, autobusem či lodí po celé spolkové republice od Bodamského jezera až po Balt za cenu 49 eur měsíčně, což zhruba odpovídá tomu, jako by si dal každý den jednu kávu. Ministr dopravy Volker Wissing zavedení všeobecné jízdenky (která ovšem neplatí na vysokorychlostní vlaky) označil za „největší dopravní reformu v německé historii“. O jízdenku je velký zájem a většina politických komentátorů její zavedení označuje za úspěch současné vlády. Kritici naopak upozorňují, že laciné cestování bude stát draze doplácet a dosažení cílů, které si od něj vláda slibuje, je nejisté. 

Předobrazem pro celoněmeckou jízdenku byla tzv. 9-Euro-Ticket, tedy ještě mnohem levnější měsíční sazba, kterou však vláda zavedla pouze dočasně loni v létě na tři měsíce, aby obyvatelům pomohla zvládat náklady spojené s extrémní inflací. Po skončení letního experimentu, do něhož se zapojila více než polovina osmdesátimilionového národa (a také mnoho Čechů), se politici shodli, že by jednotná, cenově dostupná jízdenka měla v Německu platit trvale, a nakonec se domluvili, že bude stát 49 eur. 

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 50 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].