„Vzpomínáte na své oblíbené retro pochoutky?“ ptá se voice over a elektronická hudba podkresluje záběry na teenagery oblečené ve stylu osmdesátých let, jak v kulisách sídliště skáčou gumu, drží magnetofonovou kazetu nebo si lámou hlavu nad Rubikovou kostkou. Jde o spot obchodního řetězce Lidl, který láká na Retro týden, kdy zákazníci mohou v regálech sáhnout po stálicích socialistického konzumu vyrobených v tzv. retro edicích. Rumové pralinky, Kofola nebo Luncheon Meat. Vše v původních obalech, v jakých byly k dostání v sedmdesátých a osmdesátých letech. K dokonalosti už chybí jen Jiřina Švorcová jako Žena za pultem Jednoty. Retro potraviny a další výrobky spotřební kultury zažívají už nějaký čas renesanci. Po zadání hesla vyhledávač vydá stovky odkazů a obrovský obrazový archiv plný obalů, jež rozpozná každý, kdo v posledních dvaceti letech státního socialismu vnímal svět kolem. V e-shopech je možné si koupit zboží ETA Hlinsko nebo Elite – socialistických národních podniků.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 47 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].