Hit za jeden den
Týmové autorství proměňuje současný pop a i ty největší hvězdy hledají nový materiál na skladatelských kempech
Kolik lidí je potřeba k napsání popového hitu? Otázka zní trochu jako začátek vtipu o tom, kolik lidí je potřeba k zašroubování žárovky, ale realita je taková, že na úspěšný popový song dnes už jeden člověk opravdu nestačí. Nestačí dokonce ani dva, jako tomu bylo v časech dvojic typu Lennon a McCartney nebo Benny Andersson a Björn Ulvaeus z Abby. Když si časopis Music Week posvítil na výsledky celoroční britské hitparády za rok 2016, zjistil, že průměrný počet autorů nejúspěšnějších třiceti skladeb roku je 4,67 – a toto číslo v průběhu let stále roste.
Pod nejprodávanější skladbou zmíněného roku 2016 One Dance rappera Drakea bylo podepsáno osm autorů, Uptown Funk Marka Ronsona z téže doby má mezi autory dokonce třináct jmen. I písničkáři, kteří se navenek tváří, že si věci píšou sami, se bez spolupracovníků neobejdou. To je i případ Eda Sheerana, na jehož singlu Galway Girl se autorsky podílelo devět lidí.
Průměrný počet skladatelů na jeden popový hit se blíží pěti.
Tvorba popových hitů se totiž v posledních dvou desetiletích stala velmi rafinovanou disciplínou. Podílejí se na ní autoři a autorky z celého světa a vzájemně provokují svoje schopnosti.
Skladby vznikají kolektivně často v pestře složených týmech plných specialistů: někomu jdou melodie, jiný je zase šikovný na beaty, někdo si umí pohrát se soundem a další má talent na chytlavé slogany v textech. Hitparádová skladba se tak dnes rodí v prostředí, které připomíná něco…

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin: