Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace

Výročí Google Street View: Posbírej, co můžeš

Před patnácti lety začal Google brouzdat skutečným světem stejně lačně jako internetem 

Street View zobrazuje naši zkušenost s moderním světem.“ (Fotografie z cyklu Nine Eyes internetového umělce Jona Rafmana) • Autor: Profimedia
Street View zobrazuje naši zkušenost s moderním světem.“ (Fotografie z cyklu Nine Eyes internetového umělce Jona Rafmana) • Autor: Profimedia

Neexistuje větší fotografický projekt. Spájí města, země i kontinenty do obřího průchozího panoramatu. Jde v něm virtuálně bloumat mezi domy, galeriemi a kavárnami, které jsou opatřeny údaji o otevírací době nebo možnosti rezervace. Prostřednictvím služby Street View nabídl Google svým uživatelům něco, co se ze všeho nejvíc blíží teleportování – tedy prožitku, při němž se kdokoli na světě může procházet ulicemi Prahy, New Yorku nebo Londýna, aniž by se namáhal doopravdy cestovat. Vše si může projít v teple domova: od počítače nebo v chytrém telefonu.

Street View se začalo klubat z myšlenky spoluzakladatele Googlu Larryho Page už krátce po založení společnosti v roce 2001. Dlouho však nebylo jasné, k čemu by se nápad na městská fotografická panoramata dal využít, i proto se spuštění dočkal až v květnu 2007. Ale okamžitě to byl hit a dnes představuje Street View coby další vrstva Google Maps stěžejní nástroj využívaný k orientaci v metropolích, ale také k marketingu a reklamě. Umožňuje uživatelům snadno nahlédnout do institucí, provozoven, ale i třeba na horské sjezdovky ještě dřív, než se tam vypraví – aby si byli jistí, že jim vyhovuje nabídka a líbí se jim místo i jeho okolí.

Aplikace přinesla také obrovské inovace na poli fotografie, a to nejen technologické při prolínání mnoha snímků do jednoho celku, ale také tvůrčí. Velmi záhy díky němu začaly vznikat zábavné a závažné umělecké i žurnalistické projekty. Street View se v průběhu uplynulých patnácti let stalo součástí života uživatelů internetu coby obří fotoalbum, které nemá jen praktickou funkci jako mapa, ale slouží také jako zásobárna vzpomínek, k nimž je možné se nostalgicky vracet.

Street View ve své době představovalo zcela revoluční myšlenku. Google začal prohledávat a organizovat reálný svět úplně stejným způsobem, jako to dělá s internetem. Cílem je posbírat v ulicích co nejvíc informací, které by se mohly hodit k pozdějšímu využití a konkurenční výhodě. Proto se po městech a silnicích celého světa rozjela flotila aut s charakteristickou koulí na střeše připomínající vševidoucí oko, jemuž nic neunikne. To vše se pochopitelně neobešlo ani bez bouřlivých debat, kde končí veřejný prostor a kde začíná právo na soukromí.

Všichni fotografové v dějinách

Začalo to kamerou připevněnou na auto Larryho Page, jímž se v roce 2001 projížděl San Franciskem. Obrázky, které vznikly společně se základními údaji o ulicích, měly být poskládány do většího obrazu, který vlastně nevypadal, že by se mohl k něčemu hodit. Možné komerční využití ještě nikoho nenapadlo. „Ale působilo to zajímavě,“ vzpomínal na začátky Street View v roce 2013 pro server TechCrunch vývojář Luc Vincent. Projekt tak neměl vysokou prioritu, několik let se mu věnovalo pouze pár lidí v pětině své pracovní doby.

První dodávka s kamerami na střeše, které míří do všech směrů, připomínala bitevní vůz. Jasnější kontury začaly experimenty dostávat ve chvíli, kdy se ke kamerám přidaly ještě lasery detekující přesnou vzdálenost fasád od auta – pro přesnější prostorový a plastický efekt výsledných panoramat. To vše ještě začaly doplňovat údaje GPS a na tomto principu se vlastně už mnoho nezměnilo, pouze se jednotlivé složky začaly propracovávat k dokonalosti. Rozlišení fotoaparátů využívaných pro Street View začínalo na 2,8 megapixelu, o deset let později už to bylo 20 megapixelů.

San Francisco, Las Vegas, Denver, Miami a New York byla první města, která si mohli uživatelé v květnu 2007 projít – a zájem byl obrovský. Street View se stalo hitem a firma se jeho expanzi začala věnovat naplno. Během deseti let pořídila auta Googlu – v nepřístupných místech také cyklisté a chodci s kamerami na zádech – přes 80 miliard fotografií v 85 zemích a bylo zachyceno přes 15 milionů kilometrů ulic a silnic.

Byla to doba, kdy se měnilo i zacházení s mapami. Představa navigace, která bude po ruce v chytrých telefonech, se teprve zhmotňovala: první iPhone si odbyl premiéru měsíc po představení Street View. I díky tomu si Google v oblasti navigace a map získával náskok. Dnes se na Google Maps a s nimi i na virtuální prohlídky svých cílů spoléhá v různých situacích zhruba miliarda lidí denně.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].