Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Ošklivé rodinné stříbro

Minulý týden byl oznámen prodej firmy Birkenstock. Tato firma vyrábí zdravotní boty, které vypadají stejně nebo aspoň podobně už celá desetiletí. Přesto ji zakoupilo impérium zaměřené na luxusní módu za cenu odhadovanou na čtyři miliardy eur. Není to trochu podezřelé? A proč jsou birkenstocky stejně oblíbené jako ošklivé? Tohle páchne hůř než zpocené chodidlo. Do akce vyráží módní policie.

Nejprve fakta. Birkenstock byla německá rodinná firma. Výrobou obuvi se zabývala už víc než dvě stě padesát let, před druhou světovou válkou napsal praotec Carl o nohách a botách několik knih. Na trůně ho pak vystřídal Karl, který vyvinul typickou tvarovanou korkovou stélku a v roce 1963 uvedl na trh první model sandálů madrid s jedním páskem přes nárt. Vyrábí se dodnes a nosí je matky do supermarketu – a taky jejich adolescentní děti na party. A tam se v nich fotí na Instagram. Tohle je prostě zatraceně zvláštní!

Postupně přišly na trh také další oblíbené modely: arizona se dvěma pásky a milano, který má navíc úchyt přes patu. Byly pohodlné, zdravé a k dostání v barvě písku nebo bláta. Ideální obuv pro ty, kterým je úplně jedno, jak vypadají. Například pro německé penzisty, kteří je občas doplnili ponožkami. Hergot, tohle přece nemůže být módní hit!

Uplynulo několik desetiletí. A pak se to stalo… Ošklivé zdravotní sandály dobyly módu. Nosí je Katie Holmes a David Beckham a všichni ostatní s nimi. Loni se jich prodalo 24 milionů párů a na Instagramu přibylo nejméně tolik srdíček…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].