Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Kultura

Myšák se žraločími instinkty

Stále rostoucí společnost Disney mění zábavní průmysl i vyvolává obavy

MIckey Mouse • Autor: Alamy Stock Vector
MIckey Mouse • Autor: Alamy Stock Vector

Vítáme naše korporátní vládce, hlásá transparent nad domem Homera Simpsona. A pod ním otec rodiny na zahradě servilně všechny nutí, aby si nasadili uši Myšáka Mickeyho. Obojí s typickým humorem tvůrců seriálu Simpsonovi odkazuje k největšímu obchodu v dějinách zábavního průmyslu. Společnost Disney totiž koupila koncem března za 71 miliard dolarů podstatnou část firmy Fox. A s ní i ikonický seriál, který znovu rozšířil už tak kolosální stáj disneyovských popkulturních komodit čítajících Hvězdné války, komiksové vydavatelství Marvel i proslulé animované studio Pixar.

S obchodem Disney získal i studio 20th Century Fox a v reálu to znamená, že ovládá 35 procent amerického filmového trhu, a když bude mít dobrý rok tak možná i polovinu – což je bezprecedentní číslo na jednu společnost. Walt Disney by se navzdory svému podnikatelskému čichu nejspíš nestačil divit, kam se vypracovala malá nezávislá firma, kterou zakládal ve dvacátých letech minulého století. Při pohledu do nedávné historie se ovšem nikdo divit nemůže: Disney dlouhodobě a agresivně pracuje na tom, aby se z něj stal největší hráč na zábavním trhu.

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

V roce 1998 koupil mediální společnost Cap Cities/ABC. Obchod za 19 miliard dolarů představoval největší událost v zábavním průmyslu devadesátých let. A už tehdy prý koloval mezi insidery vtip, že jednou si Disney koupí všechny. S rostoucím Disneym se tak nevyhnutelně vkrádá představa, že to, na co se díváme, a na co se v budoucnu budeme dívat, je čím dál víc v režii jedné velké korporace a že výsledkem bude menší originalita a rozmanitost. Blíží se takový scénář – nebo sledujeme hlavně radikální proměnu zábavního průmyslu, jejíž dopady nemusí být automaticky negativní?

Bylo nebylo

„Z velikána se stává kolos,“ glosoval fúzi deník The New York Times. Téměř půl století vládlo americkému, potažmo světovému filmovému trhu šest studií v soupeřivé harmonii. Od března jich je jen pět – a nejde o technikálii korporátního provozu a projev kapitalismu v praxi. Obchod s sebou oprávněně nese pocit konce jedné éry a seizmického zlomu, který rozčeří hladinu na léta dopředu. Už proto, že v dějinách zábavního průmyslu neměla žádná společnost tak silné postavení a s ním ekonomickou i kulturní moc, jako má teď Disney.

Výčet je impozantní. S koupí Foxu Disney získal filmové a televizní studio, animační studia Blue Sky a Ice Age, National Geographic, kabelovou stanici FX, většinu streamovací služby Hulu nebo rapidně rostoucí televizní síť v Indii. Obchod završuje dvě dekády skupování jedné instituce za druhou. V roce 2006 přišel na řadu Pixar, symbol kreativity a počítačové animace, následovalo komiksové nakladatelství Marvel Entertainment a v závěsu za ním Lucasfilm, producent Hvězdných válek. A ještě impozantnější je dosah toho, co Disney pod jednotlivými hlavičkami vyrábí.

Vlastní nejrozpoznatelnější globální značku vůbec, vede v komiksových adaptacích, které nově postavil na vlastnictví Marvelu, a dominuje sektoru animace. Disney také dovedl k dokonalosti synergii – proces zacyklení kulturních produktů, kdy film propaguje merchandising, merchandising propaguje videohry, videohry propagují zábavní parky a zábavní parky propagují film. Společnost prodává statisíce licencí na své produkty od oblečení přes hračky po sběratelské předměty. Už ve třicátých letech byla podoba Myšáka Mickeyho na mýdlech i diamantových náramcích od Cartiera. Disney je navíc mistr v nekonečném vytěžování toho, co už má. Dokáže se starými filmy oslovit každých deset let novou generaci diváků.

To svědčí o tom, že úspěch Disneyho nestojí jen na hrubé síle vnucovaného všudypřítomného obsahu, ale pramení i z aury, kterou má. Zatímco diváci jsou tedy věrní a akcionáři nadšení, jinde růst korporace vyvolává znepokojení. S Disneym se totiž pojí představa sacharinového, sterilního a někdy i kýčovitého obsahu určeného hlavně dětem. A důraz na výrobu velkofilmů. „Připravte se na to, že cokoli je jen vzdáleně na hraně, pro dospělé nebo kontroverzní (zvláště v Číně), zmizí tiše a nakonec úplně,“ zaznělo mezi apokalyptickými komentáři v internetových diskusích. Kritici se domnívají, že příchod Disneyho okleští filmy Foxu jako Vetřelec, upraví pro děti drzého a sprostého komiksového Deadpoola nebo prostě utne výrobu provokativnějších seriálů jako Atlanta či American Horror Story.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 37 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].