0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura27. 1. 20186 minut

Obři v mlze

Nobelista Ishiguro přichází s podobenstvím ze středověku

Petra Johana Poncarová
Kazuo Ishiguro: Pohřbený obr

Většina čtenářů si nejnovějšího držitele Nobelovy ceny za literaturu, britského prozaika japonského původu Kazua Ishigura spojuje s vycizelovanou poklidnou prózou a psychologicky pečlivě propracovanými postavami, z jejichž osudů vystupuje řada morálních dilemat. Najdeme v nich konflikty starého a nového, tradice a moderních vlivů, průniky malých lidských životů s velkými dějinami. Tak je tomu v Ishigurově nejslavnějším románu Soumrak dne i v oceňovaném Malíři pomíjivého světa, příbězích stárnoucího britského majordoma, respektive japonského umělce, který se propůjčil extrémně pravicové propagandě.

Ishiguro však nepatří k autorům se sklonem zabydlet se v jednom stylu, který mu vyhovuje a čtenáři jej očekávají. Pustil se již do detektivky (Když jsme byli sirotci), dystopické sci-fi s milostnou zápletkou (Neopouštěj mě) a nejnověji v Pohřbeném obrovi pracuje s prvky fantasy. V zahraničních recenzích se v nadsázce psalo, že se Ishiguro vydává až na území J. R. R. Tolkiena. To však není zcela pravda: třiašedesátiletý spisovatel nevytváří nový svět s vlastními zákonitostmi, myšlenkovým systémem a historií, který je obydlen nadpřirozenými národy.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Kniha se jasně odehrává v raně středověké Británii, figurují v ní boje mezi Brity a Sasy, severští nájezdníci, hrady a feudálové i kláštery. Draky a obry si Ishiguro pouze vypůjčuje jako symboly, které mu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc