Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře, Společnost

Dárek od Národní galerie

Zleva Myslbekova Blahoslavená Anežka, zprava Abatyše od Franze Metznera. Dvě busty od dvou národních klasiků vítají návštěvníky ve vstupu do nové stálé expozice Národní galerie v Praze, která se minulý týden otevřela ve Veletržním paláci pod názvem První republika. Jde o přelomový počin nejen v českém výstavnictví: onen druhý klasik byl totiž až doteď vnímán jako český Němec, jehož dílo sice vznikalo na našem území, svou povahou se ale natolik odlišuje od české produkce, že se do ní nedá zařadit. Národní galerie nyní dokazuje, že to lze udělat velmi snadno.

Novou expozici totiž pojala jako mozaikovitou procházku nejznámějšími galeriemi, které v Československu fungovaly v letech 1918–1938 v čele s Moderní galerií, předchůdkyní dnešní Národní galerie. Ta měla v oněch letech pro naši největší menšinu svůj důležitý německý odbor. Díky němu se nám ve sbírkách zachovala nejen díla Franze Metznera, který se postaral o výzdobu památníku bitvy národů v Lipsku, ale i třeba podobně slavné česko-německo-rakouské sochařky Mary Duras.

Je dobré si přiznat, že se aktuální Národní galerie ještě nestačila úplně dostat z letité krize způsobené vedením Milana Knížáka. Například se musí nadále obejít bez šéfa či šéfky Sbírky moderního a současného umění, jež sídlí právě ve Veletržním paláci. Do konkurzu se jí totiž nedávno přihlásil jen jeden člověk a toho si nevybrala. Na příkladu První republiky je nicméně vidět, jak mílovými kroky galerie směřuje k lepšímu.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 45 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].