Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Společnost Fokus

Vědci bez objevů

Možná to není tolik vidět, ale i Česko má špičkové humanitní a společenské vědce

Jaroslav Svelch, FSV
Švelchův výzkum může znít leckomu divně: zkoumá počítačové hry. (Jaroslav Švelch) • Autor: Matěj Stránský

Pokud se někde dočteme, že čeští vědci něco převratného objevili, můžeme si vcelku s klidem vsadit na jednu okolnost. Skoro vždycky se jedná o chemiky, fyziky, matematiky, biology a další zástupce přírodních věd. Odpověď na otázku, proč stejně často nečteme o podobných průlomech českých ekonomů nebo sociologů, se zdá být vcelku jednoduchá. Humanitní vědy z logiky věci nemají jednoznačný globální dopad: tyto měkké disciplíny se zpravidla obracejí k omezeným jazykovým komunitám svých domovských zemí a nedochází v nich k přelomovým ani komerčně atraktivním objevům, kterými by se šlo chlubit stejným způsobem, jako třeba lékem na smrtelnou chorobu.

Jenže je to trochu složitější. Při srovnávání výsledků vědců v Česku s kolegy na Západě je z mnoha indicií patrné, že zdejší společenskovědní výzkum v průměru za tím světovým pokulhává, zatímco v přírodních oborech se nám relativně daří držet krok se světovou špičkou. Může se globální elitě přiblížit i český výzkum ve společenských a humanitních vědách? Odpověď není jednoduchá, ale příklady ze zdejší extraligy ukazují, že rozhodně nejde o marnou snahu.

Srovnat se. Ale s kým?

Daniel Münich z pražského ekonomického ústavu CERGE-EI sleduje českou vědu a její výsledky už roky a z různých pohledů. Indicie, podle které se dá docela spolehlivě odlišit vědecké pracoviště světové úrovně od pracoviště provinčního významu, je podle Münicha jasná a všeobecně známá: schopnost publikovat články v prestižních mezinárodních časopisech.…

Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel, přihlaste se.
Čtěte již teď v našich aplikacích