Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Agenda

Vábení rychlosti

Čína postavila největší síť vysokorychlostních vlaků na světě. A budou další.

CHINA-GUANGXI-HIGH-SPEED-RAIL (CN)
Pro nejhustěji obydlené oblasti dobrodiní, pro vnitrozemí přehnané investice. • Autor: Profimedia, Uppa entertainment

Na těchto polích roste naděje,“ říká Ku Čen’an a ukazuje na pusté místo. Tento statný muž, silný kuřák, 25 let dohlížel na stavby silnic v centrální Číně. Ale před třemi lety, když dokončil povrch dálnice k nové stanici vysokorychlostního vlaku v tomto poklidném koutě provincie An-chuej, si řekl, že je čas změnit obor. Krajina stále působí prázdně, má k dispozici prvotřídní infrastrukturu, přesto tu žije jen velmi málo lidí a ještě méně podnikatelů. Ku to však vidí jinak. Očekává, že se kolem železniční stanice rozroste velkoměsto. S takovým očekáváním tu postavil domov pro seniory a chce jej rozšířit na komplex pro 5000 lidí.

Abychom si uvědomili, jaké má Čína ambice s vysokorychlostními vlaky, musíme sen pana Kua mnohokrát vynásobit. Před necelými deseti lety tam neexistovala žádná taková trať. Dnes má 20 000 kilometrů vysokorychlostních železnic, víc než kolik je na celém světě dohromady. A do roku 2025 se chystá položit dalších 15 000 kilometrů kolejí. Stejně ohromující je rozvoj měst podél tratí. V pravidelných intervalech – téměř všude, kde jsou stanice, dokonce i v místech, která vypadají jako pustina – rostou ze země trsy nových kancelářských i obytných budov.

Čínští plánovači doufají, že to bude něco jako železniční města, která (pomalejším tempem) rašila v Americe a v Británii v 19. století. Plýtvání je v této budovatelské horečce nevyhnutelné. Otázkou však je, jestli zisky převládnou nad ztrátami. Pět let od zahájení provozu na nejživější trati (z Pekingu do…

I_obalka_R03_2017
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R03_2017
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 44 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte