0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kontext27. 5. 201711 minut

Vzpoura proti špatné maturitě

Jak má vypadat závěrečná zkouška, která dává smysl

Ilustrační foto • Autor: Matěj Stránský

Na anakolut, atrakci, zeugma a kontaminaci letošní maturanti hned tak nezapomenou. Vybafla na ně z otázky číslo 20 didaktického testu z českého jazyka a literatury a řadu z nich značně rozhodila.

„Hned po zkoušce jsme s kolegyní s hrůzou zjistily, že třetina studentů maturitu kvůli didaktickému testu zřejmě neudělá,“ říká češtinářka mezinárodního gymnázia v Ostravě Lucie Kuluri. Studenti za učitelkami totiž po testu přiběhli a zoufali si, že vyřešit víc než padesát úloh (počet otázek i s podotázkami) se za hodinu prostě nedalo. Učitelky si daly tu práci, že prošly kopie všech jejich testů a musely jim dát za pravdu. Z téhle analýzy jim zároveň vyšlo, že zlomová byla právě otázka číslo 20.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Tvůrci testu sice nepožadovali, aby studenti cizí slova jako anakolut či zeugma, která označují „odchylky od pravidelné větné stavby“, znali, v otázce je uvedli i s jejich definicí. Jenže prokousat se klopotnými několikařádkovými definicemi zabralo čas, stejně jako najít pak „vyšinutí“ či „spodobu“ v některé ze šesti nabízených vět. „Až do této úlohy řešili naši studenti test celkem úspěšně,“ říká Kuluri. „Na ní se ale zasekli, a když zjistili, že už jim nezbývá skoro žádný čas, dodělávali zbylé otázky v panice a rychlosti, nadělali v nich plno chyb.“

Ostravské učitelky nelenily a napsaly Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), které testy připravuje, a ministerstvu školství. „Hromadí se nám zoufalé stížnosti studentů, že letošní test z českého jazyka se nedal časově…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc