Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Dopis z…

Dopis z Bratislavy

Bilancování

07_dopis_foto_archiv SNG
Pan Babiš tím, pokud jsem správně zaznamenala, myslel období první republiky. Té nálepce rozumím, je to doba, kterou s jistou nostalgií vnímáme jako zlatou éru našich dějin (a historici by nás možná v lecčem opravili). Ale ptáte se na názor mě a já ráda odpovím. I když je vždycky co zlepšovat, Česká republika je skvělou zemí. Žijeme ve svobodě, ekonomika roste, máme velmi dobrou zdravotní péči, minimální nezaměstnanost, neohrožuje nás žádný válečný konflikt, hlad, epidemie apod. Samozřejmě každý řešíme řadu problémů. I na politickém poli každodenně zažíváme bitvy, kde se hraje o hodně, ale to do běžného demokratického systému prostě patří. Buďme rádi, že jej máme! Snad jen, kdyby tu D1 už někdo opravil.

Je deštivé únorové ráno. Bratislavské ulice vypadají opuštěně, ale v prostorách Slovenské národní galerie je plno. Je to jedna z posledních příležitostí zhlédnout výstavu Sen x skutečnost, která se zabývá vztahem umění a propagandy v období první Slovenské republiky (1939–1945). Vzbudila obrovský ohlas, katalogy jsou beznadějně rozebrané.

Dvě patra galerie potřebují několik hodin pozorné prohlídky: předválečné malby odvolávající se na nadreálno v tušení pohromy, rostoucí agresivita zpočátku optimistické válečné státní propagandy, zvláštní setkání futuristické a folklorní symboliky, Tisova gesta na pomezí žehnání a hajlování. Kurátorské texty jsou nevyhýbavé, přímo pojmenovávají násilnou legitimizaci nového státu i slovenskou agilitu při likvidaci židovské populace.

Poněkud nepatřičně působí skupinka zahraničních turistů, která je očividně pod dojmem, že přišla na výstavu slovenského lidového umění. To se českým návštěvníkům nestane – výstava se nás v několika momentech týká velmi konkrétně. Ostré vymezení se proti Čechům bylo jednou z ústředních linií oficiální propagandy, naopak protifašističtí odbojáři v dobytých městech vyvěšovali původní československé vlajky. Nepřímo se nás dotýká i kapitola Slovenského národního povstání: už v materiálech vzniklých těsně po válce je ukázáno jako vzepětí slovenského lidu proti nacistům za podpory Rudé armády. Historik Jan Tesař tuhle okamžitou interpretační manipulaci vysvětluje tím, že Češi význam povstání nikdy…

I_obalka_R10
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R10
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 43 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte