Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Civilizace Auto

Potíže „auta svobody“

Proč vodíkový pohon prohrává v souboji s elektromobily

Toyota Motor Corp's Deputy Chief Engineer, Tanaka, speaks next to the company's new hydrogen fuel…
Autor: REUTERS

Ochutnáš to? Říkali, že je pitná,“ hecuje se parta českých novinářů při prezentaci nového vodíkového auta Toyota Mirai v Polsku. Odvážlivci vodu, která během jízdy kape z auta na silnici, nakonec špičkou jazyka zkusí. „Dobrá,“ zazní i přes mírný úšklebek. Není ani sterilní, ani destilovaná. Vzniká reakcí kyslíku z nasávaného vzduchu a vodíku v palivových článcích, které auto pohánějí. Je prý pitná, ale není dobré to zkoušet příliš často. Vzduch, který auto nasává a zpracovává, totiž stále může obsahovat množství mikroorganismů, které se do vody nakonec dostanou.

Aby vodíkové auto dobylo silnice, si přál například prezident Bush. V roce 2003 jej nazval „autem svobody“ a oznámil, že federální vláda věnuje na jeho vývoj více než miliardu dolarů. Slíbil tehdy, že do 20 let vozy s palivovým článkem, které „produkují jen vodu, žádné výfukové plyny“, přispějí k výrazně vyšší čistotě vzduchu v amerických městech a sníží závislost Spojených států na zahraniční ropě.

Do uplynutí lhůty ještě pár let chybí, nezdá se však, že se vize naplňuje. Podařilo se snížit náklady na výrobu palivových článků a jejich životnost se zároveň prodloužila na dobu přesahující několik měsíců nebo let. V několika evropských metropolích, například v Paříži nebo Mnichově, jezdí flotily desítek vodíkových aut. Očekávání však byla mnohem větší. Slovo „mirai“ v japonštině znamená „budoucnost“ – ta ale vodíku na silnicích nejspíš nepatří. Příběh vodíkového pohonu tak zůstává zajímavým svědectvím o tom, že…

I_obalka_R33
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R33
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 42 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte