0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura26. 3. 20168 minut

V žáru filmové lásky

Režisér Jan Němec věřil ve vyprávění obrazem

Jan Němec • Autor: Ondřej Němec

U červeného koberce na festivalu v Cannes, po němž se procházejí hvězdy, se loni mezi srocujícími se davy objevil nerudný stařec na vozíku. S fotoaparátem a kamerou si zabral lukrativní místo u hrazení. Fotky se Zlatou palmou v pozadí ale nedělal. Tvářil se odtažitě, fotil, záběroval, vměstnával prostor do své vize. Mladý muž jej pak oddaně vozil kvůli nejlepším záběrům koridorem mezi hrazením a štaflemi čekajícími na fotografy.  Kdyby šel kolem francouzský režisér Jean-Luc Godard, možná by v umanutém muži poznal režiséra Jana Němce. Potkal se tu s ním v roce 1968, kdy se v hlavní soutěži promítal Němcův snímek O slavnosti a hostech a měl slušné šance na cenu. Možné vítězství mu však překazilo revoluční nadšení francouzských filmařů včetně Godarda, kteří festival prohlásili za zrušený jako gesto solidarity se stávkujícími dělníky a studenty.

Programově poťouchlý. (Démanty noci)
Programově poťouchlý. (Démanty noci)
Reklama

Fyzicky už ne zcela fit, ale intelektuálně pořád ve střehu se Němec na místo činu vrátil, aby tu natočil záběry pro autobiografický film Vlk z Královských Vinohrad. Snímek o „tak trochu vychytralém režisérovi, jenž za ta léta zažil místa a situace, do nichž se normálně dostat nemůžete“, samozřejmě nemohl epizodu z Cannes vynechat. Čelný představitel československé nové vlny už ho však nedokončil. Předminulý pátek zemřel v devětasedmdesáti letech.  Spisovatel Josef Škvorecký mu kdysi přiřkl přezdívku enfant terrible nové vlny. Generační souputník…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc