Nvidia's public relations officer Danny Shapiro speaks near an electronic dashboard at at graphic…
Danny Shapiro • Autor: REUTERS

Když v roce 1995 poprvé vzlétlo tehdy nové dopravní letadlo Boeing 777, ovládaly ho kromě umění pilotů také čtyři miliony řádků programovacího kódu. Běžná počítačová hra jich dnes má asi dva miliony. A každé nově prodané auto jich obsahuje ještě dvakrát až třikrát tolik.

Moderní vůz je tedy vlastně počítač na kolech. Díky elektronice nabízejí auta řidičům více funkcí, spotřebují méně paliva, jsou bezpečnější, spolehlivější a méně znečišťují ovzduší. Nebo by to přinejmenším tvrdila reklamní brožura každé automobilky. Je to ale vždy pravda? Čím za chytrý software v autech platíme a jaká budoucnost nás v tomto ohledu čeká?

Raději nevypínat motor

Elektronika začala do motorů pronikat v sedmdesátých letech v Kalifornii. Los Angeles tehdy sužoval dusivý příkrov smogu z milionů automobilů. Tamní zákonodárci rozhodli, že každé auto prodávané v tomto americkém státě bude muset plnit určité limity spotřeby a emisí. Mezi první vozy vybavené počítačovou kontrolní jednotkou (ECU) patřil Oldsmobile Toronado automobilky General Motors z roku 1977. Mikroprocesor měl tehdy jediný úkol: přesně řídit zážehy svíčky v motoru a tím zefektivnit jeho chod.

Během pouhých pár let se procesory dostaly do většiny aut z produkce GM. V roce 1983 pak jistý Jonas Bereisa, inženýr koncernu GM, v jednom odborném časopise napsal, že se software stane nejdůležitějším faktorem v oblasti vývoje nových automobilových produktů. Nejspíš ani netušil, jak přesně předpověděl budoucnost.

Pronikání…

I_obalka_R48
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R48
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 41 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte