0:00
0:00
14. 4. 20132 minuty

Hurvínek a liga výjimečných

Všechna pražská divadla jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější. Alespoň zatím. Zhruba deset souborů totiž v současnosti spadá do kategorie příspěvková organizace a může se tak spolehnout na pravidelný přísun peněz z magistrátu. Ty ostatní musí každoročně soutěžit o granty a žijí v nejistotě. 

Podobný princip známe i z vyšších pater – stát má své Národní divadlo nebo Státní operu a těm garantuje peníze na provoz. Co však lze v celostátním měřítku obhájit jedinečností nebo historickými souvislostmi, se na úrovni města vysvětluje jen těžko. Ani v Praze není jedna tradiční scéna, která by si zasloužila mimořádnou péči. Současné příspěvkové organizace jako Divadlo na Vinohradech, Městská divadla pražská (tedy Rokoko a ABC) nebo Divadlo Spejbla a Hurvínka neplní žádnou veřejnoprávní službu. Nedělají ani vysoké umění, které by si na sebe nedokázalo vydělat a zároveň jedinečným způsobem pozvedalo kulturní život v metropoli. Divadelní ceny sbírají málokdy.

Nejúspěšnější pražský soubor současnosti, tedy Dejvické divadlo, žije z grantů, naopak nemalou část produkce příspěvkových divadel tvoří veselohry, kterými se jiné komerční soubory dokážou uživit takřka bez veřejných peněz. 

↓ INZERCE

Je dobře, že si pražský magistrát nesmyslnost současného systému financování uvědomuje…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc