Zatímco Češi budují solární tunely na veřejné finance, v Belgii se pokoušejí vrátit těmto dvěma slovům jejich původní význam. Umělý železniční tunel v Antverpách na vysokorychlostní trase mezi Paříží a Amsterdamem je pokryt celkem 16 000 solárními panely, které zásobují elektřinou nedaleké hlavní nádraží v Antverpách, semafory, výhybky i projíždějící rychlovlaky. Ročně dokáže tunelová solární elektrárna vyrobit až 3300 MWh elektřiny. S celkovou plochou 50 000 m2 jde spíš o středně malou sluneční elektrárnu. Je to zatím první evropský případ spojení solární a železniční infrastruktury.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 17 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].