Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace, Technologie

Příliš pozorná figurína

Plastoví manekýni v obchodech postupně ožívají

profimedia • Autor: Respekt
profimedia • Autor: Respekt

Možná si vybavujete scénu z filmu Minority Report: Tom Cruise na útěku vstupuje do obchodního domu, aby nakoupil oblečení. Dřív než se stačí zorientovat, kamera u vchodu mu bleskne do očí. Prostorový hologram příjemné prodavačky ho následně uvítá jménem a doporučí mu na základě jeho předešlých návštěv, aby neopomněl věnovat svou pozornost nové kolekci triček. Možná nejsme až tak daleko od doby, kdy se dočkáme takového personifikovaného pozdravu i v našich nákupních centrech.

Zaměřte se na děti, radí manekýn

Figuríny ve výlohách i nákupních prostorech, které nám na svých plastových, pěnových či polystyrenových tělech předvádějí nejnovější módní výstřelky, pomáhají prodeji už nepočítaně let. Jsme na ně zvyklí jako na neživé doplňky většiny obchodů s oblečením. Manekýni, které vyrábí italská společnost Almax v technické spolupráci s Kee Square, firmou založenou na milánské polytechnice, ovšem až tak neživí nejsou.

Na figuríně EyeSee není na první pohled nic zvláštního. Umělý panák s univerzální tváří vás však vidí a sleduje. V otvorech pro oči skrývá malé kamery, napojené na speciální software, podobný, jaký používají bezpečnostní složky na letištích i jiných prostorech. Systém rozezná obličeje a s minimální odchylkou určí věkové rozpětí, pohlaví a rasu. Spočítá návštěvníky obchodu a změří čas, který tu stráví.

Získané údaje jsou pro majitele obchodů velmi cenné. Software z dat „vytáhne“ souvislosti, díky nimž lze nabízet zákazníkovi zboží, kterému neodolá, a zvyšovat tak prodej. O tuto personifikaci prodeje usilují především obchody s luxusním zbožím, začíná ale zajímat i ty levnější.

Ačkoli samotná firma Almax své zákazníky tají a nesděluje ani technické detaily svého výrobku, do médií již prosákla informace o prvních obchodech, které figuríny EyeSee využívají, a o tom, co majitelům „poradily“. Tak například jeden z obchodů upravil svou nabídku ve výloze, když mu pozorná figurína zjistila, že během prvních dvou dnů výprodeje se u výlohy zastavovali muži, kteří pak také více nakupovali. Dalšímu obchodu figurína poradila, že více než polovinu odpoledních zákazníků tvoří děti a dorostenci, obchod tedy připravil novou kolekci pro tuto věkovou skupinu. A další zaměstnal čínsky mluvícího portýra, když se dozvěděl, že celá třetina zákazníků, která projde jedním z vchodů od čtyř hodin odpoledne, je asijské národnosti. 

Vidět a slyšet

Software pro rozpoznávání tváří („face recognition“) se v posledních letech úspěšně šíří jak u bezpečnostních složek, tak v marketingu. Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) začal letos využívat systém, který v davu lidí pozná tváře hledaných zločinců. Ti se přitom ani nemusí na kameru přímo podívat, software i tak dovede tváře velmi rychle rekonstruovat a porovnávat s databází fotografií. V civilním sektoru se pak poměrně hodně mluvilo o nadějné společnosti Face.com, jejíž software dokázal na fotografii rozpoznat obličej a vyčíst leccos dalšího: s největší přesností odhadl pohlaví a to, zda se člověk usmívá, s menší pak třeba věk. Rychle rostoucí Face.com letos koupila sociální síť Facebook.

Ale zpět do obchodů: to, co si kupujeme, lze zjistit třeba i pomocí běžných zákaznických karet. Figurína je však výrazně efektivnější. Sleduje nás aktivně, má přehled. Zejména pokud je za výlohou součástí celé „figurínové rodinky“, předvádějící třeba novou zimní kolekci: lidé, potenciální zákazníci, se dívají přímo na jednotlivé příslušníky rodiny „homunkulů“ a leccos tak na sebe prozrazují.

Kromě toho, že pozorná figurína je poměrně strašidelný prvek, otevírá nová technologie také znovu otázku ochrany osobních dat a základní etiky. V Evropě i USA se obrazový záznam smí používat pouze pro bezpečnostní účely. Figurína sice žádný záznam nepořizuje a skladovaná data nejsou přímo propojena s fotografiemi ani jmény lidí, i tak je ale využívání této technologie na hraně. Kritici poukazují především na fakt, že zatímco třeba na sociálních sítích máme možnost volby, zda svá data někomu odevzdáme, v případě umělého „špiona“ v obchodě se nás nikdo neptá, chceme-li být součástí statistických a profilových dat o nakupování. Další obavy míří k tomu, že by se podobné postupy mohly skutečně zvrhnout v nemístné sledování, na které nestačí legislativa zareagovat včas a nezabrání sbírání osobních dat o milionech nakupujících.

Společnost Almax prozatím zájemce má. Figurína je v prodeji za částku mírně přesahující pět tisíc dolarů, software může být navíc mírně upraven pro jednotlivé zákazníky podle toho, co si přejí sledovat především. Podle dostupných informací se dokonce pracuje na modelu, který uslyší, co říkáte. Věta „tyhle kalhoty se mi líbí“ by tak nalezla pozorného posluchače, o jehož existenci by nakupující nejspíš neměl ani tušení.

Aby Tom Cruise v Minority Report unikl zatčení, nechá si oči operativně vyměnit. Hologram v obchodě jej pak zdraví jako pana Yakamotu, ponechávaje tak otevřenou otázku, odkud implantované oči vlastně pocházejí. Je to podobně strašidelné jako fakt, že na nás figurína v obchodě bude možná brzy hledět až příliš pozorně. 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 51/2012 pod titulkem Příliš pozorná figurína