76 A foto cjch cz R46 2012
76 A foto cjch cz R46 2012 • Autor: Respekt

Až někdo napíše knihu o nejpitomějších okamžicích v českém umění, loňskému slavnostnímu vyhlašování Ceny Jindřicha Chalupeckého v ní bude patřit důležitá kapitola. Na ceremoniál do pražského centra DOX nedorazil ani jeden z pětice uchazečů a pořadatelům pak během ceremoniálu do telefonu vysvětlovali, že jsou v Brně, neboť by chtěli, aby tady příště byla výstava finalistů – a že tam momentálně předávají jinou cenu a tímto způsobem na ni upozorňují. Nedávalo to smysl, pořadatelé byli otrávení, šéf DOXu Leoš Válka prohlásil, že u něj už tedy nikdy, a posluchači stanice Vltava asi dodnes kroutí hlavou, čeho že to byli v přímém přenosu svědky.

Problémy s organizací a leckdy i náplní jsou s cenou spojeny už od jejího založení. Nyní se ovšem zdá, že loňská krize byla zlomovým momentem: finále se opravdu přesunulo do brněnského Domu umění, kde po velmi dlouhé době znovu dává najevo, že nejde o podnik zmatených amatérů, ale o prestižní klání pro mladé výtvarníky.

Zpověď mrtvé herečky

Změnu pocítí návštěvníci Domu pánů z Kunštátu již na první pohled. Finále se konečně dočkalo důstojného prostoru. Na rozdíl od předcházejících ročníků mají finalisté dostatečnou plochu pro prezentaci, nemusí se krčit v malých kójích, jak tomu bývalo zvykem – a když zde Adéla Babanová promítá video, galerie jí místnost upravila do podoby slušného kinosálu.

U dvaatřicetileté umělkyně se rovnou zastavme. Na videích spolupracuje se svým bratrem Džianem, který je spolu s Václavem Maškem podepsán pod řadou pozoruhodných komiksových a divadelních scénářů. I díky tomu její snímky vybočují z běžné výtvarné produkce: nejsou jen zajímavě natočené, ale mají také zajímavý děj. To platí rovněž pro prezentovaný snímek Já tam mám tělo, půlhodinovou zpověď zavražděné herečky, která s policejní vyšetřovatelkou pátrá po původci zločinu. Film natočený v přízračných kulisách luxusní vily diváka zavede v krátké odbočce do retrosvěta pornofilmů ze sedmdesátých let, znejisťuje ho měnící se identitou postav a v neposlední řadě potěší uvěřitelnými hereckými výkony; u Babanové tradičně v čele s Gabrielou Míčovou.

Od časů bohužel již zemřelého Jána Mančušky ve výtvarné oblasti podobně propracované filmy vznikají zřídkakdy, loni s jedním z nich Chalupeckého vyhrál Mark Ther. A právě to je hlavní překážkou, aby byla Babanová letos jasnou favoritkou: porotci těžko dvakrát za sebou ocení podobné dílo. Nehledě na to, že ve srovnání s Therem projevuje Babanová jistou nevyrovnanost: tajemná atmosféra se místy rozpadá a snímek se na řadu minut propadá na úroveň televizní inscenace s detektivní zápletkou.

Favority letošní ceny proto hledejme ve vedlejším sále. Dvojice Jiří Franta (34) a David Böhm (30) je ve finále již potřetí. Poprvé naplno využívá to, čím je tak výjimečná: kombinaci hravé kreativity s konceptuálním myšlením. V jedné místnosti postavila falešný strop, do kterého se dá nahlédnout otvory s přistavenými žebříky. Soukání se do úzkého podhledu může divákovi asociovat zážitky z dětství, kdy podobným způsobem objevoval tajemný svět dědečkovy půdní dílny. Franta s Böhmem v kutlochu ale nestavějí budky pro ptáčky či létající kolo. Pokračují zde ve svém výzkumu potlačování autorského rukopisu.

Nový Spejbl s Hurvínkem

V jednotlivých otvorech nabízejí v sérii výjevů ochutnávku svých pokusů. Jak se snažili kreslit, aniž viděli na papír; jak kreslili, když jim ruce vedl někdo jiný; jak zaznamenávali jízdu tramvají pomocí odvíjejícího se provázku; jak udělali koncert s muzikanty ovládanými na dálku přes táhla. Po Spejblovi a Hurvínkovi české umění ve Frantovi s Böhmem konečně znovu našlo umělce, kteří s pomocí několika provázků dokážou dělat nevídané věci. Co je však nejsympatičtější: v Brně krkolomné experimenty představují s nadhledem, který jim dříve na Chalupeckého ceně scházel.

Vítězství zbývajících finalistů by bylo spíše překvapením. Jiří Thýn (35) svoji poslední účast v soutěži (klání je omezeno právě věkem pětatřiceti let) využil k dalšímu diskusnímu příspěvku o možnostech konceptuální fotografie. Jeho snímky interiéru Slovenské národní galerie kombinované s rekonstrukcí galerijních panelů ze šedesátých let jsou ovšem ve výsledku spíše důkazem, že konceptuální fotografie snese všechno, když to výtvarník schová pod dnes populární fenomén „archiv“.

12CJCH FIN039
Letošní vítězové ceny Respektu David Böhm & Jiří Franta. • Autor: Respekt
12CJCH FIN078
Těsně před vyhlášením… • Autor: Respekt
David se soskou
David Böhm se soškou kosmonauta z dílny Michala Blažka. • Autor: Respekt
12CJCH FIN048
Jiří Thýn, Richard Loskot, Vladimír Houdek, Adéla Babanová, dva neznámí lidé a Jiří Franta a David Böhm. • Autor: Respekt
12CJCH FIN115
Laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého Vladimír Houdek. Malba is not dead. • Autor: Respekt
12CJCH FIN069
Hrála hudba a… • Autor: Respekt
12CJCH FIN065
… nechyběly ani selky. • Autor: Respekt
12CJCH FIN059
Mezinárodní porota bedlivě naslouchala. • Autor: Respekt
W BOHM FRANTA031
Instalace Davida Böhma & Jiřího Franty se čtenářům Respektu a návštěvníkům brněnské galerie Domu umění líbila nejvíc. • Autor: Respekt
David B hm a Ji Franta 02
David Böhm & Jiří Franta • Autor: Respekt
W BOHM FRANTA007
David Böhm & Jiří Franta • Autor: Respekt
WEB HOUDEK006
Malba vítěze letošní Ceny Jindřicha Chalupeckého Vladimíra Houdka • Autor: Respekt
WEB HOUDEK017
Vítězný Vladimír Houdek • Autor: Respekt
WEB HOUDEK010
Vítězný Vladimír Houdek • Autor: Respekt
Ad la Babanov 01
Adéla Babanová • Autor: Respekt
W BABANOVA008
Adéla Babanová • Autor: Respekt
Ad la Babanov 02
Adéla Babanová • Autor: Respekt
WEB THYN006
Jiří Thýn • Autor: Respekt
Ji Th n 02
Jiří Thýn • Autor: Respekt
WEB THYN011
Jiří Thýn • Autor: Respekt
Richard Loskot 02
Richard Loskot • Autor: Respekt
WEB LOSKOT010
Richard Loskot • Autor: Respekt
WEB LOSKOT012
Richard Loskot • Autor: Respekt
Celá fotogalerie Zavřít fotogalerii

Vladimír Houdek (28) potvrzuje, že malbu by měla soutěž reflektovat pravidelně, ne jednou za uherský rok. Jeho abstraktní plátna s hutnými vrstvami černé barvy jsou skvělá: divák je vnímá jako objekt, který má chuť si osahat nebo do něj vstoupit. Tak dokonalou iluzi jakýchsi černých děr dokázal vytvořit. Ale když porotu dříve ve finále nepřesvědčili Houdkovi malířští kolegové Masker či Alice Nikitinová, byl by zázrak, kdyby je přesvědčil on.

A konečně Richard Loskot (28) je zatím příslibem do budoucna. V minimalistické instalaci si hraje s divákovou představivostí, ale také s trpělivostí. Výklad víceméně prázdné místnosti je na každém návštěvníkovi; prozraďme jen, že tu má hlavní roli odraz světla vycházející z okna, které ve skutečnosti není oknem.

Každopádně ať už vyhraje Franta s Böhmem, Babanová nebo nečekaný outsider, takto nabité finále Chalupeckého ceny, jaké je letos v Brně, už soutěž dlouho nenabídla. Teď jen aby na konci listopadu někdo dorazil na ceremoniál.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jan H. Vitvar

redaktor, Kultura

Jan H. Vitvar
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1664

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte