0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Civilizace14. 2. 20104 minuty

Na kole bez námahy

Světové metropole i mnohá menší města mají společný problém: auta se do nich už jednoduše nevejdou. Životní prostředí je znečištěno nejen těžko hmatatelnými emisemi, ale přímo fyzicky obrovskou masou automobilů. Postávají na ulicích, na chodnících, v zácpách, prostě všude.

V době pokročilé miniaturizace je to překvapující. Proč nemůže být osobní doprava o něco osobnější a dopravní prostředky menší? Klasická jízdní kola jsou do města skvělá. Amsterdam by bez nich nebyl Amsterdamem. Čína by nejspíš nikdy nedosáhla každoročního růstu HDP o 10 procent. Přesto kola problém sama nevyřeší.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Americký podnikatel a vynálezce Dean Kamen zkoušel v roce 2002 změnit svět osobní dopravy se svým segwayem – dvoukolým vozítkem na baterky, které obsahuje gyroskopické senzory, propagované jako „technologie NASA“, a samo dokáže udržovat rovnováhu. Segway měl a má úspěch u policistů, na vojenských základnách, v campusech velkých moderních korporací nebo v rozlehlých továrnách. Turistické kanceláře jej pronajímají na projížďky historickými centry měst. Nikdy se ale nestal běžným dopravním prostředkem.

Důvodem je především jeho cena. Ta v Česku začíná na 250 000 Kč. Čtvrt milionu za malé, odolné, ale poměrně těžké (35–45 kg podle typu) elektrické vozítko si může dovolit málokdo. Do konce roku 2009 se prodalo na celém světě jen kolem 50 000 segwayů.
Že to jde i jinak, se nedávno pokusila ukázat japonská Honda. Jakkoli to však její…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc