Téma•12. 12. 2010•23 minut
Zázrak jménem Škoda
Dvacet let po riskantní privatizaci táhne mladoboleslavská automobilka českou ekonomiku a němečtí majitelé řeší zásadní problém: škodovky jsou až příliš dobré.
![](https://respekt.mgwdata.net/4dc54f/2010/12/28994890_50_tema01_stransky_R50_2010_n.jpg)
Je to ošklivé město a něco by se s tím mělo udělat. Ta věta by za normálních okolností Raduana Nwelatiho nazdvihla ze židle, tentokrát však primátor Mladé Boleslavi neskrývá spokojenost. „Přinesli sem velkou změnu, a když to bude pokračovat, nemám nic proti,“ usmívá se politik. Kritika, kterou měl krátce po příjezdu do Boleslavi pronést nově dosazený šéf automobilky Škoda Auto, Němec Winfried Vahland, teď vzbuzuje u primátora Nwelatiho vcelku oprávněně očekávání. V padesátitisícovém městě továrna zaměstnává skoro poloviční množství lidí, vybudovala tu univerzitní campus, financuje dětská hřiště, padesáti miliony ročně přispívá na fotbalový klub.
![](https://respekt.mgwdata.net/f5cda4/2010/12/28994930_50_tema02_varianta_stransky_R50_2010_s.jpg)
„Když je potřeba zařídit něco skutečně důležitého, oni jsou naši klíčoví spojenci,“
pokyvuje hlavou primátor Nwelati i nad letošním zlatým deštěm, kdy do Boleslavi vláda poslala ze svých mimořádných dotací čtyři sta milionů korun na opravu silnic ve městě. O peníze sice formálně žádala radnice, s vládou však za Boleslav komunikovali manažeři automobilky.
„Oni ty silnice využijí a politiky dokázali přesvědčit krize nekrize,“
vysvětluje primátor, který kvůli vyhlídce na další „spolupráci“ s automobilkou čerstvě zřídil i speciální komisi pro rozvoj města, kde kromě zaměstnanců radnice usedá i stejně velká skupinka pracovníků Škody Auto.
Vliv této firmy na život v Česku však…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu