Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Editorial

Anketa: Jak Tv Nova změnila za 15 let svého vysílání českou společnost?

Ve staré Evropě celá 60. až 80. léta veřejnoprávní média kvalitními pořady přetvářela posluchače v partnery. Privátní média musela o posluchače zvyklé na kvalitu bojovat.

2009-341-mobr-04R07hvizdala1n.jpg
2009–341-mobr-04R07hvizdala1n.jpg • Autor: Respekt

2009-341-vobr-04R07hvizdala1.jpg
Fotografie: KAREL HVÍŽĎALA – Autor: Karel Cudlín • Autor: Respekt

KAREL HVÍŽĎALA

publicista, spisovatel

Ve staré Evropě celá 60. až 80. léta veřejnoprávní média kvalitními pořady přetvářela posluchače v partnery. Privátní média musela o posluchače zvyklé na kvalitu bojovat. U nás primitivní ideologie byla rychle nahrazena primitivním bavičstvím, Nova začala míchat zpravodajství s černou kronikou, snížila laťku zábavy, seriálů i dabingu, výtečně se vyprofiloval jen publicistický pořad Na vlastní oči. Můžeme si za to ale sami: Nova dostala nejlepší kanál, nemusela dodržet licenční podmínky, nedostala předepsáno zákonem, jak má vypadat zpravodajství a jaké publicistické pořady má vysílat (jako je to v SRN a Velké Británii).

JAROMÍR VOLEK

sociolog médií, Masarykova univerzita

Nezměnila. Jen aktivovala určité postoje a legitimovala postupy, které leninské pojetí médií vytěsňovalo pokrytecky 40 let na západ od našich hranic. Zásluhou Novy dnes tušíme jasněji, že nejsme zemí, kde převažuje vkus čtenářů Roberta Musila či Luise Borgese. Nikdy tomu tak nebylo. Skutečný přínos představuje publicistika, která v případě pořadu na Na vlastní oči přesvědčivě ukazuje, že veřejnou službu mohou poskytovat i komerční média. Obecně je ale negativní význam „planetky jménem Nova“ přeceňován. Nova také stárne a už dlouho není hlavním „vynálezcem“ bulvárních postupů.

JINDŘICH ŠÍDLO

novinář, Hospodářské noviny

Nova přinesla nové formáty, seriály, švih, ale i povrchnost, hloupost a manipulaci. Byla symbolem „zlaté éry“ českého kapitalismu 90. let, včetně jeho temných stránek: propojení politické a ekonomické moci. Ta dosáhla vrcholu v době opoziční smlouvy, kdy zemi vládlo trio Zeman, Klaus, Železný. Důsledkem byl i mediální zákon z roku 2001, zajišťující Nově automatické prodloužení licence. Stejně jako česká společnost se měnila i Nova – dnes už je to normální, úspěšná televize, přicházející i s projekty, které bychom čekali spíš od televize veřejné služby. Přirozený civilizační vývoj Česka změnil i jeho nejúspěšnější televizi.

LINDA JABLONSKÁ

dokumentaristka

Nova přinesla do našich životů televizní pořady, o kterých se nám ani nesnilo. Lidé se chodí do televize svěřovat, hádat se, obnažovat svoje ego. Nova změnila způsob zábavy, trávení volného času a vnímání zpravodajství. Pořadím zpravodajských šotů určuje jejich hodnotu a důležitost, kterou jim pak dále přikládáme v našem podvědomí. Nova zprůměrovala své diváky. Vytvořila lehce ovladatelnou masu, která žije v přesvědčení, že je svobodná a blahobytná. Nova, to je i spousta sice okopírovaných, ale celkem kvalitních pořadů. A pár docela legračních seriálů.

(Diskutovat k tématu můžete zde.)

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte