Okno do světa
První pohlednice před 140 lety
Když profesor národohospodářství Emanuel Hermann prosadil, aby rakousko-uherská pošta vydala k 1. 10. 1869 první korespondenční lístky na světě, netušil, jakou lavinu spustí. Vilímkova encyklopedie z počátku 20. století uvádí: „Na sklonku 19. století vyvinula se pohlednicová mánie v hroznou až nemoc. Každé městečko, každá vesnice, každý hotel, ba i zastrčený venkovský hostinec má svou pohlednici. Na vysoké hory lezou lidé jen proto, aby z restaurace na temeni mohli prostředkem pohlednice oznámiti, že tu byli.“ Anebo řečí čísel: hned během roku 1870 se v rakousko-uherské monarchii prodalo neuvěřitelných sto milionů korespondenčních lístků. Není se co divit, že tento „telegram chudých“ rychle zavedly i pošty v ostatních zemích a díky výnosu Světové poštovní unie z roku 1878 bylo možné posílat lístky mezinárodně.
Korespondenční lístek je skutečně předchůdcem pohlednice. Nejstarší podoba počítá s adresou na jedné straně a samotným sdělením na straně druhé. Ačkoli šlo technicky vzato o státní ceninu, už od počátku se na lístcích prosazovaly tzv. přítisky – dotištěné či nalepené obrázky, které korespondenční lístek činily osobitějším. Odtud už nebyla dlouhá cesta k obrázkovým pohlednicím. Jenže až do počátku 20. století pošta trvala na tom, aby celá jedna strana patřila adrese. Text i obrázek se tedy v různých poměrech tísnily na druhé straně, a odtud také ony půvabné lístky, na nichž se milostné cvrlikání obtáčí kolem kostelních věží městského panorámatu. Pohlednice dnešního typu s dělenou zadní stranou se poprvé objevila až v roce 1902 v Anglii.
V prvním roce 20. století prošlo světem dvě a čtvrt miliardy pohlednic – ve srovnání s počtem textových zpráv o sto let později sice takové číslo ztrácí na působivosti, ovšem pohlednice reprezentují jinou technickou epochu. Jejich rozmach je podmíněn rozvojem několika nezávislých odvětví: dopravy, zejména vlakové, jež doručovala zprávy z jednoho evropského velkoměsta do druhého během týdne; fotografie, která snadno dodávala nové a nové náměty; a tiskařských technik od litografií přes bromografie a světlotisky až k hlubotisku. Kromě technických předpokladů sehrály roli také sociální posuny: vyšší počet turistů a cestujících obecně a také počínající geografické rozvolňování rodin. Pohlednice je oknem, jímž fin de siècle nahlédl do 20. století.
A také oknem, jímž se 21. století ohlíží zpět. Kdo na pultě antikvariátu zalistuje starými lístky s ohnutými rohy, najde svět zmenšený do formátu pohlednice. A také objeví přehled výtvarného umění, zlomové okamžiky historie nebo měnící se představy o ženské kráse. Málokterý motiv, směr či styl se ve 20. století nevešel do formátu deset na patnáct centimetrů.
V éře digitálního kapitalismu to má papírová pohlednice, jež není reklamou, pochopitelně těžké. Koupit, napsat, vhodit do schránky, případně čekat na odpověď. Kdo by se tím zdržoval? Poskytovatelé internetových služeb už v polovině 90. let vymysleli elektronickou pohlednici, s níž to jde rychleji. Zajímavější než tato adaptace jsou však jiné projekty. Například PostSecret Franka Warrena: je na světě něco, co se nikomu neodvážíte říci, a přesto to říci potřebujete? Pak vytvořte pohlednici a pošlete ji anonymně na příslušnou www adresu. Neznámá milovnice filmů se na pravidelně aktualizovaných stránkách svěřuje: „Vrátila jsem se ke svému příteli jen proto, že má HBO. Příští pondělí ho zase opustím.“
Autor je redaktorem literárního měsíčníku Host.