Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Prokletí mateřské lásky

„Věda mě osobně přesvědčila, že krokodýli to mají dobře vymyšlené. Žerou svá mláďata,“ tvrdí prostořeká Ida Carsonová (Eve Ardenová) hlavní hrdince filmu Mildred Pierceová (1945), kterou bezpodmínečná láska k nevděčné, zlé a po penězích bažící dceři přivede až téměř na pokraj zhouby.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Autor fotografie: Česká televize • Autor: Respekt
Autor fotografie: Česká televize • Autor: Respekt

„Věda mě osobně přesvědčila, že krokodýli to mají dobře vymyšlené. Žerou svá mláďata,“ tvrdí prostořeká Ida Carsonová (Eve Ardenová) hlavní hrdince filmu Mildred Pierceová (1945), kterou bezpodmínečná láska k nevděčné, zlé a po penězích bažící dceři přivede až téměř na pokraj zhouby. Snímek zkušeného hollywoodského tvůrce Michaela Curtize, který je v očích fanoušků nesmazatelně zapsán do filmové historie hlavně kultovní Casablancou (1942), kombinuje prvky klasického melodramatu a filmu noir. Zajímavě přitom převrací zavedená žánrová pravidla: do centra dění staví emocemi zmítanou, emancipovanou ženu a do tradiční role krásné proradné femme fatale jejího zkaženého potomka.

Jako základ posloužila tvůrcům předloha i u nás velmi populárního autora psychologických detektivek Jamese M. Caina. Podle jeho knih byly natočeny nadčasové filmové klasiky jako Pojistka smrti (1941) nebo Pošťák vždycky zvoní dvakrát (1946). Mildred Pierceová se může směle zařadit mezi ně. A to i třeba díky lahůdkově vystavěnému scénáři Ranalda McDougalla, který do původního příběhu o vzestupu a pádu čítankové americké hospodyně, která se vrhne rovnýma nohama do podnikání, přidal vražednou zápletku a nechal hlavní hrdinku vyprávět story svého života pomocí retrospektiv v rámci výslechu na policejní služebně. Přesně v intencích nejlepších noirových filmů svým postavám napsal do úst četné břitké bonmoty, za které by se nemusel stydět ani Phil Marlowe. K slastnému diváckému zážitku přispívá i kamera Ernesta Hallera, která pracuje efektivně s kontrasty světel a stínů a vytváří krásné kompozice scén, využívající neobyčejně často třeba odrazů v zrcadlech.

Domácí puťka Mildred (Joan Crawfordová) se po rozvodu s manželem Bertem (Bruce Bennett) postaví na vlastní nohy a pílí se jí podaří v krátké době vybudovat síť oblíbených restaurací. Všechny vydělané peníze cpe do kroužků, vzdělání a luxusních dárků pro dvě dcery. Po nešťastné smrti mladší Kay se Mildred ještě více upne na svůdnou, manipulativní Vedu v uhrančivém podání Ann Blythové. Otrocky oddaná matka si ovšem lásku rozmazlené dcery koupit nedokáže.

Napínavý thriller neskrývá zřetelný feministický akcent. Zbabělí a nešťastní muži jsou ve filmu ve vleku silných, energických žen. První manžel Bert je ochotný se kvůli Mildred přiznat k vraždě, kterou nespáchal. Jeho bývalý obchodní partner Wally Fay (Jack Carson) je výřečný vtipálek, který je léta do hlavní hrdinky platonicky zamilovaný. A druhý Mildredin manžel Monte (Zachary Scott) je milionářský floutek bez prostředků, který se nechává svou nemilující ženou vyživovat a který si pod sebou podřeže větev tím, že začne flirtovat s Vedou.

Mildred Pierceová znamenala úspěšný comeback pro hollywoodskou divu Joan Crawfordovou. Byl to její první film po dvou letech po přestupu od MGM k Warnerům a po právu si za roli odhodlané a zoufalé ženy odnesla Oscara. Film přitom trochu kopíruje její život. Před prosazením v Hollywoodu se protloukala v Los Angeles podobně jako její hrdinka jako číšnice. Naopak velmi ironické je její vtělení do role milující matky v souvislosti s úspěšnou autobiografií její adoptivní dcery Christiny: ta v knize Drahá maminko hvězdu popisuje jako egocentrickou hysterku neschopnou jakéhokoli mateřského citu.

Mildred Pierceová

24. 2.,ČT 2, 16.45

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 8/2008 pod titulkem Prokletí mateřské lásky