Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Převánoční můra noční

Není nic předvídatelnějšího než vánoční programové schéma českých televizí. Každý rok si obrazovku pro sebe na celý týden přivlastní kohorta starých známých pohádkových postav.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Autor fotografie: Česká televize • Autor: Respekt
Autor fotografie: Česká televize • Autor: Respekt

Není nic předvídatelnějšího než vánoční programové schéma českých televizí. Každý rok si obrazovku pro sebe na celý týden přivlastní kohorta starých známých pohádkových postav. Asi není síla, která by mohla každoroční recyklaci stokrát viděných filmů a televizních inscenací z vysílání vypudit. Ale koho už omrzela Libuška Šafránková v šatech z oříšku nebo Troškovi rozjívení čertíci, má šanci si spravit chuť pikantnější fantaskní rozprávkou nejen pro děti.

Animovaný muzikál Ukradené Vánoce Tima Burtona z roku 1993 (originální název Nightmare Before Christmas přesněji vystihuje kongeniální překlad Předvánoční můra noční, který se objevil v titulcích pro pirátská DVD) narušuje pohodovou sváteční atmosféru rozpustilou morbiditou. Příběh o tom, jak se obyvatelé Halloweenovského města zmocní Vánoc a způsobí tak v lidském světě a hlavně mezi natěšenými dětmi chaos netušených rozměrů, nese všechny rysy autorského rukopisu excentrického režiséra.

Hlavní hrdina Jack Skellington, smutný kostlivec s tykvovou hlavou a nekorunovaný vládce Halloweenového městečka, je typický burtonovský rozervanec, nedoceněný melancholický výstředník, který žije v oblacích a je obdařen zvláštními osobnostními kvalitami, které okolí nedokáže docenit. Je to hrdina z ranku Střihorukého Edwarda nebo zabijáckého holiče Sweeneyho Todda, alter ego rozevlátého autora, který po celou svou kariéru čerpá z rezervoáru rozjitřené dětské imaginace.

Ve strašidelném městě, jehož pohádkově hororové kulisy se inspirují poetikou německého expresionismu, končí oslavy posledního svátku Všech svatých, ale hlavní hvězda ve strašení dětí Jack má splín. Nebo je to pouze syndrom vyhoření? Chce od života víc než jen tuhle neustále se opakující rutinu. Náhoda ho při procházce nočním lesem dovede k bráně do Vánočního města. Úplně ho uchvátí atmosféra, kterou dosud neznal. Všude vládne radost dětí, Santa Claus, jeho dárečky a štěstí dospělých.

Po návratu domů předestře svým přátelům ze záhrobí - strašidlům, skřítkům, umrlcům či upírům - plán uspořádat svátky klidu a míru ve svém stylu. Stačí jen zpacifikovat tlustého vousáče v červeném kabátě a brzy může na štědrovečerní oblohu vyrazit povoz tažený mrtvými soby, který překvapeným ratolestem do červených punčoch tajně naskládá překvapení v podobě úchvatných lebek, přítulných netopýrů nebo kostěných panenek. Jack a jeho kumpáni prostě podle svého nejlepšího svědomí uspořádali co možná nejpůsobivější Vánoce.

I když technické možnosti šly od doby vzniku snímku mílovými kroky kupředu, nepůsobí první celovečerní film natočený ostříleným disneyovským profesionálem Henrym Selickem kompletně animační metodou stop-motion nijak archaicky. Má obrovský dynamický náboj a sedmdesátiminutová stopáž je naplněna tolika vizuálními nápady, že se na jedno zhlédnutí nedají všechny vychutnat. Pokud vám příběh s hudbou a písněmi autorova dvorního skladatele Dannyho Elfmana přijde k chuti, o dva dny později vám Prima připravila nášup v podobě další Burtonovy morbidní animované pohádky Mrtvá nevěsta (2005).

Ukradené vánoce Tima Burtona

ČT 1, 27. 12., 23.10

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 52/2008 pod titulkem Převánoční můra noční