Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Editorial

Anketa: Mají se rozšířit některá „lidská“ práva i na lidoopy?(Práva přiznal lidoopům Nový Zéland a španělský parlament)

Právo má smysl, jen pokud je vymahatelné, a tak bychom se časem dočkali zákonných zástupců lidoopů, a třeba i nové právně primatologické specializace, možná i početnější než její potenciální klienti.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Fatima Cvrčková - Autor: Tomki Němec • Autor: Respekt
Fotografie: Fatima Cvrčková - Autor: Tomki Němec • Autor: Respekt

Fatima Cvrčková

bioložka

Lidských práv jistě ne – ve Všeobecné deklaraci lidských práv najdete sotva tři články ze třiceti, které by se daly použít i na lidoopy. Když už, tak lidoopích práv (a proč ne delfíních, velrybích nebo psích?). Ale právo má smysl, jen pokud je vymahatelné, a tak bychom se časem dočkali zákonných zástupců lidoopů, a třeba i nové právně primatologické specializace, možná i početnější než její potenciální klienti. Neměli bychom se raději zabývat povinnostmi a zodpovědností plně svéprávných lidí vůči jiným tvorům, ba i výtvorům, od primátů a delfínů přes duby až po staré Střešovice?

Pavel Černý

Ekologický právní servis

Je mi blízká myšlenka nedílného spojení práv a povinností. Po kom nelze vyžadovat plnění povinností, toho má právo chránit. Ve vztahu ke zvířatům by tato ochrana měla směřovat k výraznému omezení přípustných lidských zásahů do jejich přirozených životních podmínek. Je jistě možné vyjádřit tento cíl slovy „právo nebýt zabíjeno, týráno, užíváno k pokusům“ – a u lidoopů tento „katalog“ dále rozšiřovat (například omezením přípustných důvodů chovu v zajetí). Ač jde zdánlivě „jen“ o slova, kloním se k vymezení těchto požadavků jako povinností uložených lidem, nikoli jako osobních práv zvířat.

Lydie Fialová

lékařka, Ústav etiky 3. lékařské fakulty

Ano i ne. Lidská práva vycházejí z potřeby chránit lidský život především před násilím jiných lidí. Diskuse o právech lidoopů je vedena v podobné linii a je reakcí na bezbřehé vykořisťování přírody člověkem, které se paradoxně děje právě ve jménu vznešených lidských práv. Je připomenutím, že i my lidé jsme součástí přírody, což implikuje naši zodpovědnost rozšířit morální společenství od původně pouze svobodných dospělých mužů přes ženy, otroky, děti, bezbranný a nenarozený život až po příslušníky jiných druhů. Spíše než o práva lidoopů jde tedy o zodpovědnost lidí.

Marek Švehla

novinář

O „lidská“ práva nejde, jde o „základní“ práva, vyřčená už v 90. letech skupinou vědců. Nikdo pro šimpanze nechce hlasovací právo ani účet u VZP. Jde o práva, z nichž se mohou zcela bezpečně těšit – právo na život, právo nebýt zavřen v nedůstojných podmínkách, právo nepodstupovat laboratorní pokusy. A zatím jsem neslyšel relevantní argument, koho nebo co to ohrožuje. Lidoopi jsou biologicky téměř totožní s člověkem, emočně a inteligenčně jsou nad úrovní malých dětí. A technicky už právo vyřešilo složitější problémy. Gratuluji Španělům, že k tak civilizačně vyspělé debatě došli.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 28/2008 pod titulkem Anketa: Mají se rozšířit některá „lidská“ práva i na lidoopy?(Práva přiznal lidoopům Nový Zéland a španělský parlament)