Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Prázdný a falešný gangster

Z každé minuty filmu Americký gangster (2007) je cítit, jak moc se chce Ridley Scott vrátit do první hollywoodské ligy a podráždit libido oscarových akademiků.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Tohle je můj domov. Moje země. A Zaillianův špatný scénář. - Autor: IMDB/Out Now • Autor: Respekt
Fotografie: Tohle je můj domov. Moje země. A Zaillianův špatný scénář. - Autor: IMDB/Out Now • Autor: Respekt

Z každé minuty filmu Americký gangster (2007) je cítit, jak moc se chce Ridley Scott vrátit do první hollywoodské ligy a podráždit libido oscarových akademiků. Zdálo by se, že mu všechno hraje do karet. Režisér dostal šanci převést na plátno neuvěřitelný životní příběh harlemského drogového bosse Franka Lucase zpracovaný scenáristou Schindlerova seznamu Stevem Zaillianem. Velké kriminální ságy jsou navíc po loňském oscarovém úspěchu Scorseseho Skryté identity hodně v kurzu. Jenže v téhle pompézní, důležitě se tvářící fresce je hrozně málo opravdového života.

Škoda. Denzel Washington v roli neblaze proslulého dealera a Russell Crowe jako jeho policejní pronásledovatel Richie Roberts hrají, co jim síly stačí. Ale scénář jim nabízí ploché charaktery a frázovité dialogy.

Tohle je Amerika

Osud Franka Lucase je fascinující. Začal kariéru jako oddaný a nevzdělaný řidič mafiánského bosse Bumpyho Johnsona (hraje ho Clarence Williams). Po jeho smrti se v roce 1968 rozhodl nastoupit na jeho místo: rázně si vyřídil účty s konkurencí a vybudoval finanční impérium díky tomu, že přes kontakty v armádě nakupoval čistý heroin přímo od dodavatelů v jihovýchodní Asii. Drogu pak dostával do Ameriky mimo jiné ve speciálně upravených rakvích amerických vojáků zabitých ve Vietnamu.

Brzo ovládl newyorský trh, když začal drogu prodávat ve vyšší kvalitě za poloviční cenu než ostatní. Do byznysu zapojil pět bratrů a milovanou matku si nastěhoval přímo do honosné vily na kopci nad městem. Klec nad ním spadla v roce 1976 za podmínek, které se nesluší vzhledem k pointě filmu prozrazovat.

Autoři snímku jako by se nemohli rozhodnout, jestli chtějí Lucase vykreslit jako brutálního nevybíravého zločince, nebo jako harlemského lidového Jánošíka, který na Den díkůvzdání rozdává místní chudině krocany. Až finální přestřelka má napětí hodné režiséra Vetřelce.Ukazují jeho občasné záchvaty amoku nebo chladnokrevnou popravu jednoho z dlužníků na ulici za bílého dne, ale jinak ho prezentují jako uhlazeného kapitalistu v saku a s drahými hodinkami, který se jenom mimochodem zabývá distribucí produktu, který dělá z lidí trosky. Dále o něm víme to, že miluje svou rodinu – zejména matku, kterou doprovází každou neděli do kostela.

Je to jenom barvotiskový odvar všech těch nádherně morálně ambivalentních, ale přitom naprosto realistických hrdinů z klasických gangsterských ság od Kmotra po Mafiány. Autoři se naprosto uměle pokusili na příběh o vzestupu a pádu jednoho mafiána naroubovat paralelu s emancipačním hnutím za práva Afroameričanů. Scorsese nebo Coppola by snad nikdy nenechali svého hrdinu deklamovat věty typu: „Tohle je můj domov. Moje země. Frank Lucas před nikým neutíká. Tohle je Amerika.“

Dokonalé účesy

Klišé se nevyhýbá ani druhému paralelně vyprávěnému příběhu. Na stopu Lucasovi se se speciálním týmem dostává Richie Roberts. Policista, který se v totálně zkorumpovaném policejním sboru zapsal jako pošetilý blázen, protože si při jedné z akcí neulil pro sebe ani zlomek z nalezeného milionu dolarů v neoznačených bankovkách. Russell Crowe dělá v roli tohoto idealistického samotáře psí oči velmi přesvědčivě. Proti svému protivníkovi však nemá o moc větší šance, když mu scénář vložil do úst podobně patetické banality.

Režisér Ridley Scott si dal záležet na každém nejmenším detailu, aby se mu podařilo navodit věrnou iluzi sedmé dekády minulého století. Kostýmy, účesy a design aut jsou takřka dokonalé. Ponuré ulice jsou ponořené do příkrovu těžkých mraků, z nichž neustále prší nebo sněží, prostředí polorozpadlých harlemských slumů dává vzpomenout na režisérův smysl pro vytvoření klaustrofobní atmosféry, který využil v kulisách futuristické megalopole v Blade Runnerovi (1982). Přestřelka před koncem filmu, při níž se policejní jednotka v úzkých chodbách dobývá do drogového skladu, má zase napětí hodné režiséra Vetřelce (1979).

Jenže celé to bohužel více připomíná technicky vypiplanou, ale komiksově nadsazenou karikaturu našich představ o sedmdesátých letech ve Spojených státech. Angličana Scotta jako by více než skutečný ponor do období končící vietnamské války zajímala výprava a různé dobové propriety.

Film je v tomto ohledu naprosto cool, o samotném Harlemu té doby se toho ale moc nedozvíme. Tvůrci například vůbec nepátrají po příčinách drogové horečky a společenský dopad Lucasových činů vlastně až na pár marginálních scén úplně pomíjejí.

Pár měsíců po Zodiacu Davida Finchera tak do našich kin přichází další do nejmenších vizuálních detailů vypilované kriminální retro s velkorysou dvouapůlhodinovou stopáží. Nabubřelý, prázdný a falešný Americký gangster se ale právě síle takového Zodiacu vůbec nepřiblížil.

Americký gangster

režie Ridley Scott, česká premiéra 3. 1.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 1/2008 pod titulkem Prázdný a falešný gangster