Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Scéna

Výstavy

Ty nejlepší výstavy pro tento týden.

Charta 77 a její doba, doba a její charta, Národní muzeum, Praha, 24. 1.–25. 3.

Původní text Charty zabavený prvním signatářům policií, rekvizity bytového divadla Vlasty Chramostové, revoluční svetr Václava Havla, dobové snímky disentu od Ivana Kyncla.

To vše obsahuje výstava připravená k 30. výročí Charty 77, prezentovaný materiál většinou pochází z archivu Československého dokumentačního střediska 1948–1989, které je od roku 2003 součástí Národního muzea.

Stanislav Holý: Kresby a litografie, Galerie výtvarného umění v Náchodě, 26. 1.–18. 3.

Průřez tvorbou Stanislava Holého (1943–1998), autora nezapomenutelného plyšového kvarteta Jů, Hele, Muf a Harry Šoumen, které bylo v 80. letech v Československu populárnější než duo Bolek a Lolek.

Daniel Hanzlík: Zahrada, Galerie Die Aktualität des schönen, Liberec, 31. 1.–23. 2.

Šestatřicetiletý absolvent pražské VŠUP na sebe na výtvarné scéně upozornil svými Zářiči, barevnými obrazy, které vyvolávají optický efekt podobný pohledu do rozsvícených zářivek. V liberecké galerii své téma dále rozpracovává.

Michal Macků: Fotografie, uhlotisky, skleněné geláže, Galerie Caesar, Olomouc, 6. 2.–1. 3.

Michal Macků (1963) patří k nejoriginálnějším a zároveň nejméně nápadným českým fotografům. Důsledný autoportrétista využívá techniku narušování povrchu negativu, která ve výsledku vyvolává dojem, že sledujeme záznam potrhaného lidského těla. Autor se občas objevuje i na zahraničních přehlídkách a je zařazován do knižních fotografických přehledů, v Česku však téměř nevystavuje.

Zdeněk Beran: Retrospektiva, Národní galerie Praha, 1. 2.–8. 4.

Malíř vycházející z někdejších Somráků se letos dožívá sedmdesáti let, jeho dlouholetý kolega z pražské AVU Milan Knížák mu k výročí připravil retrospektivu. Průkopník českého informelu je znám především svými bizarními objekty ze 70. let.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 5/2007 pod titulkem Výstavy