Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Kulturní servis

Výstavy

Zajímavé výstavy

Fotografie: Martin Mainer. - Autor: Kateřina Malá • Autor: Respekt
Fotografie: Martin Mainer. - Autor: Kateřina Malá • Autor: Respekt

Václav Boštík: Opona pro Orlovnu v Poříčí u Litomyšle, Sál městské galerie, II. patro zámku Litomyšl, 15. 6.–31. 8.

Jako člen Skupiny katolické mládeže namaloval tehdy čtyřiadvacetiletý Václav Boštík (1913–2005) oponu pro novostavbu poříčské Orlovny. Teprve nedávno byla objevena, restaurována a vystavena v Galerii hl. města Prahy. Nyní se vrací do prostor nedaleko místa svého vzniku.

Ivan Pinkava: Salome, Pražský hrad, 25. 6.–14. 9.

V rámci populárního, turisty hojně navštěvovaného výstavního cyklu Maximální fotografie se v létě na Pražském hradě představí pomocí velkoformátových zvětšenin Ivan Pinkava (1961). Snímky pocházejí ze sbírky PPF, která jako jedna z mála českých finančních institucí razí zásadu, že investovat do umění se jí nemůže nevyplatit.

Diplomky 07, VŠUP, Praha, 18. 6.–2. 8.

Vojtěch Bilišič, který revitalizuje rozpadlou kladenskou Poldovku nenápadnými zahradnickými zásahy. Jan Haubelt, který ukázal, že mysliveckou trofejí nemusí být jen přední část uloveného srnce. Kryštof Nosál, který navrhl vanu přívětivou k seniorům. Martin Tocháček, s jehož sanitární keramikou se budete cítit jako v komiksovém okénku. O těchto čtyřech autorech bezesporu ještě uslyšíme, ale ani autoři čtyřicítky dalších konkurenčních diplomek by se na výtvarné scéně nemuseli ztratit. Prubířským kamenem bude hned toto pondělí a úterý, kdy je výstava uzavřena z důvodu obhajob dotyčných prací.

Martin Mainer: Klam tká klam, klid tká klid, Výstavní síň Mánes, Praha, 4.–30. 6.

Svou první retrospektivu si Martin Mainer (1959) uspořádal takříkajíc na vlastní pěst, a protože potřeboval ušetřit, instaloval ji na panely, které v Mánesu zbyly po předchozím výtvarném veletrhu, a obešel se i bez svých stěžejních kousků, které by musel dovézt ze zahraničí (včetně klíčové malby mariánského oltáře, kterou v rozměrech 5×11 metrů vytvořil pro amsterodamské Stedelijk Museum). Ostatně ono zde vůbec nejde o klasickou retrospektivu, ale o její poslední třetí část, jiné průřezy svým dílem totiž Mainer představil nedávno v Klatovech a Českém Krumlově. „Gordický uzel osudu a realita mého pnutí se mírně řečeno na mnoha místech komplikuje, neteče harmonicky a uvolněně ve vztahu k možnému klidnému prožívání středního věku,“ píše Mainer ve své monografii, kterou při této příležitosti vydal zámek Týnec ve spolupráci s nakladatelstvím Arbor vitae. Právě v Týnci nyní malíř nevídaně výbušného rukopisu a ojedinělého duchovního rozhledu pracuje na svém možná životním díle, kompletní podobě centrálního sálu.

Diplomanti AVU 2007, AVU, Praha, 22. 6.–27. 7.

Dalších jednačtyřicet aspirantů na umělecké vavříny, tentokrát z konkurenční AVU. Z dosavadních výstupů je zřejmé, že by neměly uniknout kupříkladu Tereze Janečkové, Silvině Arismendi či Štefanu Tóthovi.

Brněnský altruismus, Galerie kritiků, Praha, 21. 6.–1. 7.

A do třetice výtvarní diplomanté. Studenti brněnské FAVU nicméně neukazují své finální školní práce, ale volnou tvorbu. Ani zde nechybějí výrazní autoři, k vidění jsou například díla Matěje Smetany nebo Anežky Hoškové.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].