0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí5. 8. 20062 minuty

Zkrachovala díra v zemi

Díra v zemi nejenže může být znárodněna, může i zkrachovat – tak jako eurotunel spojující Británii s kontinentem.

Fotografie: Na ostrov se má jezdit lodí. - Autor: Profimedia.cz/AFP, www.profimedia.cz • Autor: Respekt
Fotografie: Na ostrov se má jezdit lodí. - Autor: Profimedia.cz/AFP, www.profimedia.cz • Autor: Respekt

Díra v zemi nejenže může být znárodněna, může i zkrachovat. Takto tvůrčím způsobem rozvinul poznatky českého génia Járy Cimrmana vývoj ve společnosti Eurotunnel, která spravuje podmořskou spojnici mezi Británií a kontinentem. „Důl? To je díra v zemi! Tu vám přece nikdo nevezme.“ Tak u nás zní letitá, již kultovní hláška. A přece vzali, přišel 28. říjen 1945 a s ním znárodnění. „Tunel? To je díra v zemi! Ta zkrachovat nemůže,“ mohli si říkat fanoušci bájné stavby, která byla zprovozněna 6. května 1994. A přece zkrachovala, přišel 2. srpen 2006 a s ním soudní verdikt o bankrotu. Francouzský soud vyhověl společnosti Eurotunnel a dal jí ochranu před věřiteli, jinými slovy vyhlásil bankrot kvůli její platební neschopnosti.

Reklama

Eurotunnel dluží přes 6 miliard liber, což je suma představující více než dvojnásobek nákladů na Temelín. Neúspěšná jednání s věřiteli probíhala 15 měsíců, nicméně obě strany se nedohodly na restrukturalizaci dluhů. Tu teď bude mít na starosti nucený správce společnosti. Příští půlrok bude Eurotunnel před nároky věřitelů soudně chráněn, což by mělo podle generálního ředitele Jacquese Gounona stačit na určení nové strategie. V čem bude spočívat? To zatím nikdo nenaznačil, ale jisté je, že tunel fungovat nepřestane. Romantici a někteří euroskeptikové sice mohou tvrdit, že na ostrov se má jezdit lodí, ale v praxi by pád tohoto projektu měl mnohem zhoubnější důsledky než loňský krach referend o euroústavě.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].