Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Česká krása

S velkým dřevěným fotoaparátem vyrobeným ještě za Rakouska-Uherska cestoval Jan Reich (63) deset let napříč Čechami a nyní své putování bilancuje. Na jeho černobílých snímcích nejsou lidé, nejsou tu žádné viditelné stopy naší současnosti. Jen zámky, kaple, sochy, řeky, stromy. V dnešní době, kdy umějí fotografovat i telefony a cení se aktuálnost, to může vypadat jako staromódní záliba, Reichova obsáhlá publikace Bohemia ale nepůsobí ani trochu archaicky. S houževnatou soustředěností člověka, který ví, co chce, tu autor zpod nánosů harampádí dobývá lepší tvář téhle země.

Fotografie: Kdybyste žili v emigraci, utrhne vám to srdce. Borotín... Foto Jan Reich • Autor: Respekt
Fotografie: Kdybyste žili v emigraci, utrhne vám to srdce. Borotín... Foto Jan Reich • Autor: Respekt

S velkým dřevěným fotoaparátem vyrobeným ještě za Rakouska-Uherska cestoval Jan Reich (63) deset let napříč Čechami a nyní své putování bilancuje. Na jeho černobílých snímcích nejsou lidé, nejsou tu žádné viditelné stopy naší současnosti. Jen zámky, kaple, sochy, řeky, stromy. V dnešní době, kdy umějí fotografovat i telefony a cení se aktuálnost, to může vypadat jako staromódní záliba, Reichova obsáhlá publikace Bohemia ale nepůsobí ani trochu archaicky. S houževnatou soustředěností člověka, který ví, co chce, tu autor zpod nánosů harampádí dobývá lepší tvář téhle země.

Sám a bez konkurence

Fotograf Jan Reich se narodil v Praze, vystudoval FAMU a po srpnu 1968 strávil rok v emigraci ve Francii. Vrátil se, jak říká, aby mohl fotografovat českou krajinu a města. Soubor Bohemia je jeho životním dílem, i když zdaleka ne prvním důležitým. Za normalizace si vydělával fotografováním barevných pohlednic a ve volných chvílích si spravoval chuť černobílými snímky liduprázdné Prahy a jejích předměstí. Prastarý dřevěný aparát zdědil po Josefu Sudkovi a s ním i přístup k tvorbě. Zaměřil se na velkoformátovou fotografii, náročnou, málo pohotovou a zdlouhavou práci, která však ve výsledku odráží realitu a její atmosféru mnohem bohatším způsobem než kinofilm. Ve své době měl tenhle žánr svou prestiž jako nejpoctivější fotografické řemeslo. Porevoluční překotný vývoj, nároky komerční sféry a…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].