Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

České dráhy, třeste se

Počátkem srpna se v tisku objevil nezvyklý inzerát: karlovarský krajský úřad oznámil, že hledá nového provozovatele železniční tratě Karlovy Vary–Mariánské Lázně. Přestože výběrové řízení má uzávěrku až posledního září, přihlásili se už první tři zájemci. České dráhy tedy mají reálnou konkurenci i v osobní dopravě a vůbec není jisté, zda její tlak přežijí.

Fotografie: Jezdíme dvakrát častěji než státní železnice. A jezdí s námi více lidí. (Trať Sokolov–Kraslice.) Foto Günter Bartoš • Autor: Respekt
Fotografie: Jezdíme dvakrát častěji než státní železnice. A jezdí s námi více lidí. (Trať Sokolov–Kraslice.) Foto Günter Bartoš • Autor: Respekt

Počátkem srpna se v tisku objevil nezvyklý inzerát: karlovarský krajský úřad oznámil, že hledá nového provozovatele železniční tratě Karlovy Vary–Mariánské Lázně. Přestože výběrové řízení má uzávěrku až posledního září, přihlásili se už první tři zájemci. České dráhy tedy mají reálnou konkurenci i v osobní dopravě a vůbec není jisté, zda její tlak přežijí.

Neměnili bychom

Je slunný srpnový den a kousek za Sokolovem směrem k německému Klingenthalu se českému tuzemci naskýtá neobvyklý pohled: ke hřebenům Krušných hor si to po železniční trati šine zeleno-bílá tramvaj. Místní lokálku ze Sokolova do Kraslic, kterou v roce 1998 České dráhy jako ztrátovou opustily, dnes provozuje soukromá firma Viamont.

„Můžu říct, že bychom neměnili,“ říká spokojeně Vladimír Opolský, starosta dvoutisícové obce Oloví, ležící zhruba uprostřed trati. „Vlak jezdí prakticky každou hodinu, dvakrát častěji než předtím České dráhy.“ Podle něj nyní jezdí vlakem mnohem více lidí – a také raději než kdysi s Českými drahami.

Většinu klasických motoráků Českých drah tu vystřídaly na české poměry luxusní nízkopodlažní moderní vozy, do nichž se dostanou bez problémů i vozíčkáři. „Vozy máme pronajaté od německé společnosti. Jsou sice dražší než ty od Českých drah, ale zato mají úspornější provoz a umožní nám nahradit lidi technikou,“ popisuje recept na…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Vyberte si délku předplatného


II. Vyberte si něco navíc



Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. >>

Předplatné se uzavírá na dobu neurčitou.

V případě, že potřebujete daňový doklad, chcete objednat předplatné do zahraničí nebo byste například chtěli předplatné posílat na jinou adresu jako dárek, přejděte na e-shop Economie.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den od 7.30 do 17.00).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

v34.gif • Autor: Respekt

Předplaťte si Respekt

Získáte přístup ke všem 39 článkům z tohoto vydání a také do všech vydání od r. 1990.