0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Scéna4. 6. 20043 minuty

Co se děje ve světě

Fotografie: Narjis Nejjarová. Repro Respekt • Autor: Respekt
Fotografie: Narjis Nejjarová. Repro Respekt
Fotografie: Narjis Nejjarová. Repro Respekt • Autor: Respekt

Mladá žena s rancem, ve kterém se skrývá dítě, kráčí rozvážně do úmorného svahu. Muž obdělává terasovité políčko na úpatí hory. Palmy se komíhají v závanech horkého větru. Všechno tohle lze zahlédnout v berberských vesnicích rozesetých po marockém pohoří Atlas. Pokud se ovšem vydáte na film mladé marocké režisérky Narjis Nejjarové Suché oči, zahlédnete úplně jiné věci.

Neohrožená režisérka v džínách a upnutém triku se loni vydala natáčet do berberské vesnice Tizi Nisly, kde více než 90 % obyvatel neumí číst ani psát a jen 7 % dětí chodí do školy. Muži sem nemají téměř přístup, pouze když si zaplatí, a ženy si své řemeslo po iniciačních rituálech předávají z generace na generaci. Film inspirovaný reálnou situací vesnice nevěstek vypráví jednoduchý příběh dvou silných žen – dcery a matky. Vysloužilá prostitutka Mina se po dlouhých 25 letech ve vězení, kam byla uvržena za jakýsi nepříliš jasně definovaný zločin, vrací do vesnice a setkává se s dcerou Halou – ta má komunitu žen pod svou téměř diktátorskou kontrolou a její tvrdé a zároveň vyprahlé oči se nechtějí nikomu podrobovat, ani matce. Filmová kritika vyzdvihuje exotickou estetiku filmu, která dýchá atmosférou antických tragédií, ale vyčítá režisérce přílišnou, černobílou angažovanost v ženské otázce. Narjis Nejjarová se brání s tím, že chtěla především pochopit vyostřenou psychiku a bolest dívek, které přistupují na…

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc