0:00
0:00
Kultura30. 5. 20045 minut

Nakupovat je krásné

Kdo před rokem podlehl reklamě a vydal se za levným nákupem do zbrusu nového hypermarketu Český sen, odešel domů s prázdnou. Namísto vysněného obchoďáku totiž čekala příchozí jen sto metrů dlouhá duhová plachta napnutá na lešení. S prázdnou se ale tehdy z pražských Letňan nevrátili studenti FAMU Filip Remunda a Vít Klusák, kteří za celou akcí stáli. Z loňské poslední květnové soboty vytěžili šestnáct hodin natočeného filmového materiálu. Jeho sestřihem vrcholí nový film Český sen, který právě vstupuje na plátna kin. Vedle zmanipulovaného davu devadesátiminutový snímek do detailů ukazuje i zákulisí světa masové reklamy, kde forma přesvědčivě vítězí nad obsahem.

Astronaut
Fotografie: Ukážeme vám, jak vypadá anatomie reklamního průmyslu. (Filip Remunda a Vít Klusák před svým hypermarketem.) Foto: Jan Všetečka
Autor: Respekt
Fotografie: Ukážeme vám, jak vypadá anatomie reklamního průmyslu. (Filip Remunda a Vít Klusák před svým hypermarketem.) Foto: Jan Všetečka
Fotografie: Ukážeme vám, jak vypadá anatomie reklamního průmyslu. (Filip Remunda a Vít Klusák před svým hypermarketem.) Foto: Jan Všetečka Autor: Respekt

Kdo před rokem podlehl reklamě a vydal se za levným nákupem do zbrusu nového hypermarketu Český sen, odešel domů s prázdnou. Namísto vysněného obchoďáku totiž čekala příchozí jen sto metrů dlouhá duhová plachta napnutá na lešení. S prázdnou se ale tehdy z pražských Letňan nevrátili studenti FAMU Filip Remunda a Vít Klusák, kteří za celou akcí stáli. Z loňské poslední květnové soboty vytěžili šestnáct hodin natočeného filmového materiálu. Jeho sestřihem vrcholí nový film Český sen, který právě vstupuje na plátna kin. Vedle zmanipulovaného davu devadesátiminutový snímek do detailů ukazuje i zákulisí světa masové reklamy, kde forma přesvědčivě vítězí nad obsahem.

↓ INZERCE

To zabere

První kroky dvou vlasatých studentů filmové akademie vedou k holiči, v jehož křesle se mění v seriózně vyhlížející fešáky. Dalším dějištěm metamorfózy obyčejných mladíků v manažery se po kadeřnickém salónu stává prodejna Hugo Boss. Na plátně se objevují Remunda a Klusák ve spodkách. „Půjčíme vám obleky za deset vteřin našeho loga ve vašem filmu,“ nabízí jim šéf podniku. Chlapci souhlasí a kamera najíždí do odhalené podšívky saka. Po pár sekundách, kdy plátno kina vyplňuje firemní značka, vybízí prodavač své kolegyně: „Tak děvčata, vrhněte se na ně.“ V té chvíli už je jasné, že na sponzory a reklamní agentury autoři filmu habaďůru nehrají. Naopak jim dávají šanci, aby se na mystifikaci…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc