Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Nakupovat je krásné

Kdo před rokem podlehl reklamě a vydal se za levným nákupem do zbrusu nového hypermarketu Český sen, odešel domů s prázdnou. Namísto vysněného obchoďáku totiž čekala příchozí jen sto metrů dlouhá duhová plachta napnutá na lešení. S prázdnou se ale tehdy z pražských Letňan nevrátili studenti FAMU Filip Remunda a Vít Klusák, kteří za celou akcí stáli. Z loňské poslední květnové soboty vytěžili šestnáct hodin natočeného filmového materiálu. Jeho sestřihem vrcholí nový film Český sen, který právě vstupuje na plátna kin. Vedle zmanipulovaného davu devadesátiminutový snímek do detailů ukazuje i zákulisí světa masové reklamy, kde forma přesvědčivě vítězí nad obsahem.

Fotografie: Ukážeme vám, jak vypadá anatomie reklamního průmyslu. (Filip Remunda a Vít Klusák před svým hypermarketem.) Foto: Jan Všetečka • Autor: Respekt
Fotografie: Ukážeme vám, jak vypadá anatomie reklamního průmyslu. (Filip Remunda a Vít Klusák před svým hypermarketem.) Foto: Jan Všetečka • Autor: Respekt

Kdo před rokem podlehl reklamě a vydal se za levným nákupem do zbrusu nového hypermarketu Český sen, odešel domů s prázdnou. Namísto vysněného obchoďáku totiž čekala příchozí jen sto metrů dlouhá duhová plachta napnutá na lešení. S prázdnou se ale tehdy z pražských Letňan nevrátili studenti FAMU Filip Remunda a Vít Klusák, kteří za celou akcí stáli. Z loňské poslední květnové soboty vytěžili šestnáct hodin natočeného filmového materiálu. Jeho sestřihem vrcholí nový film Český sen, který právě vstupuje na plátna kin. Vedle zmanipulovaného davu devadesátiminutový snímek do detailů ukazuje i zákulisí světa masové reklamy, kde forma přesvědčivě vítězí nad obsahem.

To zabere

První kroky dvou vlasatých studentů filmové akademie vedou k holiči, v jehož křesle se mění v seriózně vyhlížející fešáky. Dalším dějištěm metamorfózy obyčejných mladíků v manažery se po kadeřnickém salónu stává prodejna Hugo Boss. Na plátně se objevují Remunda a Klusák ve spodkách. „Půjčíme vám obleky za deset vteřin našeho loga ve vašem filmu,“ nabízí jim šéf podniku. Chlapci souhlasí a kamera najíždí do odhalené podšívky saka. Po pár sekundách, kdy plátno kina vyplňuje firemní značka, vybízí prodavač své kolegyně: „Tak děvčata, vrhněte se na ně.“ V té chvíli už je jasné, že na sponzory a reklamní agentury autoři filmu habaďůru nehrají. Naopak jim dávají šanci, aby se na mystifikaci…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].