Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace

Zmobilizovat, co se dá

Během uplynulých dvou let vzrostl počet Čechů vlastnících mobilní telefon z necelých dvaceti procent na téměř sedmdesát. I když reálné číslo je jistě nižší – nemálo lidí má dva telefony, mnoho českých SIM karet také koupili a používají cizinci - jde o explozivní nárůst, který nemá obdoby v žádné jiné východoevropské zemi. Tak vypadá liberalizovaný telekomunikační trh, na němž se konkurence pere o zákazníka. Každý rychlý růst však přináší také potíže.

Miliardové textovky

Zdejší mobilní trh není příliš vzdálen průměrným hodnotám západní Evropy a podle některých projekcí ji plně dožene asi během dvou let. Podle studie The Boston Consulting Group však stále klesá průměrný měsíční účet. Ještě v roce 1999 utratili čeští uživatelé mobilů každý měsíc zhruba patnáct set korun. O rok později už pouze tisícovku a loni dokonce méně než osm stokorun. Příčiny jsou dvě: jednak zlevňování, jednak rostoucí podíl uživatelů předplacených služeb (Go, Twist, Oskarta), kteří utrácejí méně. Zatímco tyto služby v roce 1999 využívala zhruba polovina všech majitelů mobilu, dnes už jich je kolem 80 procent. K tomu je třeba přičíst další faktor: růst počtu zákazníků se nevyhnutelně zpomalí, protože trh se blíží nasycení. Loni přibylo více než dva a půl milionu zákazníků, letos už se počítá „jen“ s milionem. Jedinou šancí operátorů jsou proto doplňkové služby, počínaje populárními „esemeskami“ a konče těmi, které dnes ještě ani neexistují. Jde prostě o to, jak přimět…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].