0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí25. 11. 20017 minut

Vykolejení

Jaromír Kulíř

Akciová společnost Railtrack, dnes už bývalý vlastník a správce železniční sítě ve Velké Británii, oslavila pouhých pět let existence. S odkazem na její alarmující zadlužení ji britská vláda před dvěma měsíci převedla pod nucenou zprávu, stáhla její akcie z burzy a začátkem listopadu oznámila, že zhruba čtvrt milionu akcionářů nehodlá vyplatit kompenzaci. Kabinet Tonyho Blaira v zastoupení ministra dopravy Stephena Byerse tak provedl jeden z nejspornějších kroků od nástupu labouristů do vlády před pěti lety Jedná se o první větší případ zestátnění na britských ostrovech od znárodnění ocelářského průmyslu labouristickou vládou Harolda Wilsona před pětatřiceti lety.

Penězožrout

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Na počátku roku 1996, když na volební prohru labouristů nesázeli už ani notoričtí hazardéři, se vláda konzervativců snažila za každou cenu prosadit privatizaci britských železnic i samotné infrastruktury. V dusné předvolební atmosféře se pozapomnělo na původní návrh, podle nějž měli jednotlivé úseky železniční sítě vlastnit a spravovat soukromí oblastní železniční dopravci. Byl to systém, který na ostrovech existoval už před druhou světovou válkou, a vše nasvědčovalo tomu, že by jeho oživení mohlo vést k dobrým výsledkům, neboť poválečná centrální státní režie přivodila síti značný úpadek. Ale nakonec padlo jiné rozhodnutí. Se schválením premiéra Johna Majora vznikla akciová společnost, kterou jeden odborník jízlivě přirovnal k "přirozenému pojídači peněz se všemi znaky…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc